The Vitality of Cinema Runs Through Its Bad, Not a Good Tastes: Andrzej Żuławski's “The Devil”

Marta Olszewska-Jończyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher (Poland)

Abstract

The author through the analysis of Andrzej Zuławski's The Devil identifies elements of style present in Żuławski s work, which oscillates around the category of kitsch. Olszewska-Jonczyk points to the sources of discomfort for viewers dealing with apparent tastelessness. The deliberate departure from “good taste” in the film that caused a conflict between the director and the government of the time can be seen as a radical experiment and exercise in breaking away form the artistic and scientific conventions. The use of means that are identified with kitsch as a way of reaching marginalised regions of culture is also a way in which and through which the categories of national and existential myths and kitsch can be deconstructed, showing their superficial nature.


Keywords:

Andrzej Żuławski, kitsch, discomfort

Banach Andrzej, O kiczu, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1968, s. 53, 91, 151, 271.
  Google Scholar

Beylin Paweł, Autentyczność i kicze, PIW, Warszawa 1975, s. 173, 186, 188, 194-195.
  Google Scholar

Delumeau Jean, Strach w kulturze Zachodu: XIV-XVIII w., tłum. A. Szymanowski, „Pax”, Warszawa 1986, s. 26-31.
  Google Scholar

Deschner Karlheinz, Krzyż Pański z Kościołem. Seksualizm w historii chrześcijaństwa, tłum. M. Zeller, Wydawnictwo Uraeus, Gdynia 1994.
  Google Scholar

Film, demony i romantyzm. Wywiad z prof. dr Marią Janion, „Film” 1974, nr 49, s. 4, 14.
  Google Scholar

Helman Alicja, Grzesznicy bez winy, w: Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Universitas, Kraków 1997, s. 29.
  Google Scholar

Helman Alicja, Wstęp, w: Kino gatunków, red. A. Helman, Kraków 1991, s. 15.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek, Kłopoty z kiczem filmowym, w: Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Universitas, Kraków 1997, s. 10-11.
  Google Scholar

Jaki będzie „Diabeł” Andrzeja Żuławskiego, „Magazyn Filmowy” 1971, nr 36, s. 195.
  Google Scholar

Janion Maria, Kino i fantazmaty, „Kino” 1975, nr 4, s. 45.
  Google Scholar

Janion Maria, Kino i fantazmaty. Demony, wampiry, potwory, „Kino” 1975, nr 7, s. 41-47.
  Google Scholar

Janion Maria, Niesamowita słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006, s. 127-128.
  Google Scholar

Janion Maria, Wobec zła, Verba, Chotomów 1989, s. 17, 35, 44-45, 52.
  Google Scholar

Kazimierska-Jerzyk Wioletta, Artysta postmodernistyczny – demaskator pozornych diagnoz kiczu, w: Kicz, tandeta, jarmarczność w kulturze masowej XX wieku, red. L. Rożek, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000, s. 47.
  Google Scholar

Kolasińska Iwona, Kiedy spojrzenie Gorgony budzi upiory: horror filmowy i jego widz, w: Kino gatunków wczoraj i dziś, red. K. Loska, Rabid, Kraków 1998, s. 113.
  Google Scholar

Kolasińska Iwona, Zęby wampira – dyskretny urok pożądania, w: Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Universitas, Kraków 1997, s. 52.
  Google Scholar

Oleszczyk Michał, O szlachetności kiczu, „Kino” 2003, nr 5, s. 55.
  Google Scholar

Pitrus Andrzej, Gore, seks, ciało, psychoanaliza. Pułapka interpretacyjna, Oficyna Wydawnicza „Er”, Siedlce 1992.
  Google Scholar

Pitrus Andrzej, Progresywne gatunki filmowe, w: Kino gatunków wczoraj i dziś, red. K. Loska, Rabid, Kraków 1998, s. 167, 171, 173.
  Google Scholar

Ranke-Heinemann Uta, Eunuchy do raju. Kościół katolicki a seksualizm, tłum. M. Zeller, Wydawnictwo Uraeus, Gdynia 1995.
  Google Scholar

Rotter Gernot, Ekkehart Rotter, Wenus, Maria, Fatima. Jak rozkosz zmysłów stała się sprawą szatana, tłum. E. Cieślik, Wydawnictwo Uraeus, Gdynia 1997.
  Google Scholar

Tarnowski Józef, Aksjologiczna definicja kiczu i związane z nią trudności, w: Kicz, tandeta, jarmarczność w kulturze masowej XX wieku, red. L. Rożek, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000, s. 14.
  Google Scholar

Umińska Bożena, Wielki Rozbiór, „Kino” 1988, nr 8, s. 11-12.
  Google Scholar

Wielgosz Przemysław, O filozofii filmów Andrzeja Żuławskiego, „Wiadomości Kulturalne” 1996, nr 31, s. 19.
  Google Scholar

Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej, wywiad przeprowadzili: P. Kletowski, P. Marecki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 79, 132, 164-165, 172-173, 176-177, 183-184, 202-203.
  Google Scholar


Published
2009-06-30

Cited by

Olszewska-Jończyk, M. (2009) “The Vitality of Cinema Runs Through Its Bad, Not a Good Tastes: Andrzej Żuławski’s ‘The Devil’”, Kwartalnik Filmowy, (66), pp. 80–92. doi: 10.36744/kf.3129.

Authors

Marta Olszewska-Jończyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher Poland

Absolwentka polo­nistyki i animacji kultury na UW. Studentka „Akademii Pracy z Procesem” przy Polskim Towarzystwie Psychologii Procesu. Publikowała m.in. w magazynach „Cinema”, „Swiat Filmu” i „Panoptikum”.



Statistics

Abstract views: 25
PDF downloads: 8


License

Copyright (c) 2009 Marta Olszewska-Jończyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.