The Discreet Charm of Surrealism in the Film Work of Walerian Borowczyk

Paulina Kwas

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

Kwas considers ambiguity and controversy which accompanied the reception of the work of Walerian Borowczyk. Most films made by Borowczyk, including the erotic ones, escape the rules of classic cinema or even art cinema, placing the films somewhere on the edge of film vanguard, visual art, and a provocation. Kwas considers the hypothesis that Borowczyk as a director was a film maker with a surrealist temperament. Following this notion Kwas considers Borowczyk's involvement with the surrealist movement and points to similarities between hyper-realist ideology and Borowczyk's creative stance. The article concludes with an analysis of Borowczyk's Immoral stories (Opowieści niemoralne, 1974) made from the perspective of the surrealistic aesthetics and ideology.


Keywords:

Walerian Borowczyk, surrealism, film reception

Borowczyk Walerian, Co myślę patrząc na rozebraną Polkę, Oficyna Wydawnicza „Rytm”, Warszawa 2007, s. 7, 31, 35, 98.
  Google Scholar

Borowczyk Walerian, Jacques Rivette, Michel Delahaye, Sylvie Pierre, Kino nie jest sztuką zespołową, tłum. W. Chyła, W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19-20, s. 206, 213.
  Google Scholar

Breton André, Drugi manifest surrealizmu, tłum. A. Ważyk, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, red. A. Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973, s. 125.
  Google Scholar

Breton André, Manifest surrealizmu, tłum. A. Ważyk, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, red. A. Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973, s. 58, 77.
  Google Scholar

Gondowicz Jan, Oblicza lubieżności, „Film” 1993, nr 6, s. 12.
  Google Scholar

Jackiewicz Aleksander, Zapiski krytyczne. Borowczyk, „Film” 1964, nr 27, s. 11.
  Google Scholar

Jackiewicz Aleksander, Zapiski krytyczne. Debiut fabularny Borowczyka, „Film” 1969, nr 19, s. 10.
  Google Scholar

Janicka Krystyna, Surrealizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985, s. 215-224.
  Google Scholar

Janicka Krystyna, Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985, s. 53.
  Google Scholar

Steinhaus Hugo, Słownik racjonalny, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980, s. 61.
  Google Scholar

Taborska Agnieszka, Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 50, 124, 179-180, 187.
  Google Scholar


Published
2009-06-30

Cited by

Kwas, P. (2009) “The Discreet Charm of Surrealism in the Film Work of Walerian Borowczyk”, Kwartalnik Filmowy, (66), pp. 72–79. doi: 10.36744/kf.3128.

Authors

Paulina Kwas 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Absolwentka filmoznawstwa na UJ. Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizu­alnych UJ.



Statistics

Abstract views: 25
PDF downloads: 10


License

Copyright (c) 2009 Paulina Kwas

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.