The Discreet Charm of Surrealism in the Film Work of Walerian Borowczyk
Abstract
Kwas considers ambiguity and controversy which accompanied the reception of the work of Walerian Borowczyk. Most films made by Borowczyk, including the erotic ones, escape the rules of classic cinema or even art cinema, placing the films somewhere on the edge of film vanguard, visual art, and a provocation. Kwas considers the hypothesis that Borowczyk as a director was a film maker with a surrealist temperament. Following this notion Kwas considers Borowczyk's involvement with the surrealist movement and points to similarities between hyper-realist ideology and Borowczyk's creative stance. The article concludes with an analysis of Borowczyk's Immoral stories (Opowieści niemoralne, 1974) made from the perspective of the surrealistic aesthetics and ideology.
Keywords:
Walerian Borowczyk, surrealism, film receptionReferences
Borowczyk Walerian, Co myślę patrząc na rozebraną Polkę, Oficyna Wydawnicza „Rytm”, Warszawa 2007, s. 7, 31, 35, 98.
Google Scholar
Borowczyk Walerian, Jacques Rivette, Michel Delahaye, Sylvie Pierre, Kino nie jest sztuką zespołową, tłum. W. Chyła, W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19-20, s. 206, 213.
Google Scholar
Breton André, Drugi manifest surrealizmu, tłum. A. Ważyk, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, red. A. Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973, s. 125.
Google Scholar
Breton André, Manifest surrealizmu, tłum. A. Ważyk, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, red. A. Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973, s. 58, 77.
Google Scholar
Gondowicz Jan, Oblicza lubieżności, „Film” 1993, nr 6, s. 12.
Google Scholar
Jackiewicz Aleksander, Zapiski krytyczne. Borowczyk, „Film” 1964, nr 27, s. 11.
Google Scholar
Jackiewicz Aleksander, Zapiski krytyczne. Debiut fabularny Borowczyka, „Film” 1969, nr 19, s. 10.
Google Scholar
Janicka Krystyna, Surrealizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985, s. 215-224.
Google Scholar
Janicka Krystyna, Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985, s. 53.
Google Scholar
Steinhaus Hugo, Słownik racjonalny, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980, s. 61.
Google Scholar
Taborska Agnieszka, Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 50, 124, 179-180, 187.
Google Scholar
Authors
Paulina Kwaskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Absolwentka filmoznawstwa na UJ. Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statistics
Abstract views: 25PDF downloads: 10
License
Copyright (c) 2009 Paulina Kwas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.