Between Nostalgia and Melancholia: The Analysis and Reconstruction of Józef Robakowski’s Video-Performance “From My Window”

Jacek Świdziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

The author reconstructs the conceptual aspect of Józef Robakowski’s performance, which is the genesis of the film From My Window. Through treating a film camera set against a window as a prop in the per­formance, Robakowski analyzed the relationship between individual subject and the external world. In the movie made in 1999, material filmed over 21 years was used by Robakowski in order to illustrate a fictional, nostalgic account full of persons and events from the socialist period of Poland and the early 3rd Polish Republic. At the same time, by hinting at the manipulation, Robakowski forces the viewer to be critical towards the proposed versions of history. According to Świdziński, the video-performance dealing with the relations of the subject with the outside world is marked by the division between nos­talgia and melancholia. This reflects the condition of the human subject as a being always situated “in between”.


Keywords:

Józef Robakowski, performance, nostalgia, melancholia

Banasiak Bogdan, Słońce ekstazy, noc melancholii. Rzecz o Raymondzie Rousselu, Łódź, Wrocław 2007, s. 76-78.
  Google Scholar

Bieńczyk Marek, Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2000, s. 32, 39-40, 55-61.
  Google Scholar

Boym Svetlana, Nostalgia i postkomunistyczna pamięć, tlum. L. Stefanowska, w: Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem, Wołowiec 2002, s. 274, 276, 288, 299.
  Google Scholar

Busza Jerzy, Iluminacje Robakowskiego, w: Wobec fotografii, Warszawa 1983, http://www.robakowski.net/tx37.html.
  Google Scholar

Kępińska Alicja, Nowa sztuka. Sztuka polska w latach 1945-1978, Warszawa 1981, s. 247-249.
  Google Scholar

Kowalska Bożena, Z rozważań o nowej roli ciała w sztuce, w: Rocznik „Rzeźba Polska” 1992 – 1993, t. 6: Ciało i sztuczność, Wydawnictwo Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 1997, s. 28.
  Google Scholar

Królikiewicz Grzegorz, Przestrzeń filmowa poza kadrem, „Kino” 1972, nr 11, s 27.
  Google Scholar

Laplanche Jean, Jean-Bertrand Pontalis, Słownik psychoanalizy, tłum. E. Modzelewska, Warszawa 1996, s. 246-247.
  Google Scholar

Malmor Izabela, Słownik etymologiczny języka polskiego, Warszawa, Bialsko-Biała 2010, s. 316.
  Google Scholar

Markowski Michał P., Perekreacja, w: G. Perec, Gabinet kolekcjonera, tłum. M. P. Markowski, Warszawa 2003, s. 85, 151, 158-159, 173, 175.
  Google Scholar

Przylipiak Mirosław, Film dokumentalny jako gatunek retoryczny, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 23, s. 7, 15, 17.
  Google Scholar

Rewers Ewa, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków 2005, s. 58, 66-67, 182.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Instalacje, Łódź, 1998, http://www.robakowski.net/tx7.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Kino jest dla mnie najpiękniejszą z instalacji, rozmawiał B. Zmudziński, http://www.robakowski.net/tx29.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Manipuluję!, Warszawa 1988, http://www.robakowski.net/tx4.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Moje multimedialne peregrynacje... + 5 obrazów i kilka autodygresji, w: Odwaga patrzenia. Eseje o fotografii, Łódź 2006, http://www.robakowski.net/tx12.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Odautorskie szczypanie rzeczywistości, rozmawiała Marta Skłodowska, „Gazeta Wyborcza Łódź” 26.02.2007, http://www.teatry.art.pl/!rozmowy/osrz.htm.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Stan świadomości, 1976.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Sztuka do bólu..., http://www.robakowski.net/tx10.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Termogramy – operacja na realności, 1999, http://www.robakowski.net/tx9.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Video Art – szansa podejścia rzeczywistości, w: Video Art, Lublin 1976, http://www.robakowski.net/tx3.html.
  Google Scholar

Robakowski Józef, Żywa galeria, Łódź 1995-1997, http://www.robakowski.net/tx11.html.
  Google Scholar

Spigel Lynn, Od wieków ciemnych do złotego wieku: pamięć kobiet a seriale telewizyjne, tłum. M. Michowicz, w: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz, Warszawa 2008, s. 327.
  Google Scholar

Symotiuk Stefan, Filozofia i genius loci, Warszawa 1997.
  Google Scholar

Ugrešić Dubravka, Konfiskata pamięci, tłum. D. J. Ćirlić, w: Nostalgia. Eseje o tęsknocie za komunizmem, Wołowiec 2002, s. 245-246.
  Google Scholar

Wasilewski Marek, Sztuka nieobecna, Poznań 1999, s. 54, 65.
  Google Scholar

Znaniecki Florian, Socjologia wychowania, Warszawa 1973, s. 28.
  Google Scholar

Žižek Slavoj, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, tłum. J. Margański, Warszawa 2003, s. 109, 141.
  Google Scholar


Published
2010-06-30

Cited by

Świdziński, J. (2010) “Between Nostalgia and Melancholia: The Analysis and Reconstruction of Józef Robakowski’s Video-Performance ‘From My Window’”, Kwartalnik Filmowy, (70), pp. 194–207. doi: 10.36744/kf.3067.

Authors

Jacek Świdziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Student V roku kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej UW. Zajmuje się sztukami wizualnymi, przede wszystkim ame­rykańskim komiksem.



Statistics

Abstract views: 19
PDF downloads: 7


License

Copyright (c) 2010 Jacek Świdziński

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.