“The Form Is Emptiness”: Objects “Empty of Meaning” in the Films of Yasujiro Ozu and Jim Jarmusch

Mateusz Wilkoń

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher (Poland)

Abstract

There exist films, that in opposite to fragmented shots of western movies, release the viewer from the necessity of maintaining a constant intellectual vigilance. For example in the films of Yasujiro Ozu things are not weighted with meaning and so they evoke the spirit of Zen. They are objects empty of meaning. The Japanese director, by placing props that are unrelated to the storyline, points to the formal aspect of his work, and gives focus to their “being”. The aim is to “dilute the reality” in the fashion of Zen, and to introduce harmony into the shot, as a necessary element of the emptiness of mu. Ozu’s films are dominated by everyday, common things, that are not formally spectacular, nor are they fetishised in the spirit of Duchamp. Jim Jarmusch is a great fan of Ozu’s work and looks there for inspiration. He is also fascinated by the Buddhist culture of Zen, and he places elements of this culture in all his films. His work tempts the viewer to over-analyze and look for a meaning that has already been negated. The bait in the trap of over-interpretation are the objects empty of meaning, which only seem to mean something, but in fact do not carry any deeper ideas.


Keywords:

Yasujiro Ozu, Jim Jarmusch, things

Atsuta Yuuharu, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie”1984, nr 304-305, s. 64.
  Google Scholar

Berne Eric, W co grają ludzie: psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 37.
  Google Scholar

Eco Umberto, Od form abstrakcyjnych do głębi materii, w: Historia piękna, red. U. Eco, tłum. A. Kuciak, Dom Wydawniczy REBIS sp. z o.o., Poznań 2005, s. 406.
  Google Scholar

Helman Alicja, Roman Ingarden, w: Historia myśli filmowej, red. J. Ostaszewski, A. Helman, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 127.
  Google Scholar

Ingarden Roman, Dzieło literackie i jego konkretyzacje, w: tenże, Szkice z filozofii literatury, wstęp W. Stróżowski, Znak, Kraków 2000, s. 83.
  Google Scholar

Janicki Stanisław, Film japoński, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982, s. 204-205.
  Google Scholar

Jarmusch Jim, Kino podróżujących, z Jimem Jarmuschem rozmawia Wolfgang Brenner, tłum. W. Wertenstein, „Kino” 1992, nr 3, s. 9.
  Google Scholar

Loska Krzysztof, Młody Ozu – nowoczesny konserwatysta, w: tenże, Poetyka filmu japońskiego, t. 1, Rabid, Kraków 2009, s. 194-215.
  Google Scholar

Mazierska Ewa, Oszczędność, w: Jim Jarmusch, red. i oprac. E. Mazierska, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 38.
  Google Scholar

Mazierska Ewa, Przedmowa, w: Jim Jarmusch, red. i oprac. E. Mazierska, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 5-38
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, Obraz urzeczywistniającej się komunikacji spazmatycznej, w: tenże, O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych, Księgarnia św. Jacka, Katowice 2002.
  Google Scholar

Miyagawa Kazuo, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 64.
  Google Scholar

Nagashima Goshu, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie”1984, nr 304-305, s. 69.
  Google Scholar

Ostaszewski Jacek, Formalizm, w: Historia myśli filmowej, red. J. Ostaszewski, A. Helman, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 79.
  Google Scholar

Parkes Graham, Ścieżki japońskiej umysłowości, tłum. W. Laskowska, w: Estetyka japońska, t. 3: Estetyka życia i piękno umierania, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2005, s. 174-175.
  Google Scholar

Pierzchała Aneta, Film japoński a kultura europejska. Obcość przezwyciężona?, Universitas, Kraków 2005, s. 35-78, 179.
  Google Scholar

Płażewski Jerzy, Język filmu, Książka i wiedza, Warszawa 2008, s. 54.
  Google Scholar

Płażewski Jerzy, Teoretycy – czy film operuje wyłącznie znakami?, w: tenże, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, 2008, s. 479.
  Google Scholar

Richie Donald, Prozaizm i prostota, tłum. L. Niedzielski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 26.
  Google Scholar

Richie Donald, Stan Łaski, tłum. L. Niedzielski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 79-83.
  Google Scholar

Saishō, tłum. Cz. Miłosz, w: I. Dembowski, Zen – klucz do japońskiej duszy, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 33.
  Google Scholar

Schrader Paul, Ozu i zen, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 57.
  Google Scholar

Shimogawara Tomoo, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 69.
  Google Scholar

Shimogawara Tomoo, w: O sztuce realizatorskiej Yasujiro Ozu. Dyskusja „okrągłego stołu”, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1984, nr 304-305, s. 65.
  Google Scholar

Szyłak Jerzy, Kino i coś więcej: szkice o ponowoczesnych filmach amerykańskich i metafizycznych tęsknotach widzów, Rabid, Kraków 2001, s. 21.
  Google Scholar

Wiącek Elżbieta, Mniej uczęszczane ścieżki do raju. O filmach Jima Jarmuscha, Rabid, Warszawa 2001, s. 10, 48, 52.
  Google Scholar

Wojnicka Joanna, Olga Katafiasz, Słownik wiedzy o filmie, Park, Bielsko Biała 2005, s. 349.
  Google Scholar

Zeman Marvin, Sztuka zen w filmach Ozu, tłum. I. Dembowski, „Film na świecie” 1984, nr 301-302, s. 46, 48, 52.
  Google Scholar

Zielińska Donata, Poczucie humoru, w: Jim Jarmusch, Fundacja Sztuki Filmowej, Warszawa 1992, s. 23.
  Google Scholar

Ziomek Łukasz, Recenzje: The Limits of control, „Kino” 2010, nr 4, s. 82-83.
  Google Scholar


Published
2011-06-30

Cited by

Wilkoń, M. (2011) ““The Form Is Emptiness”: Objects ‘Empty of Meaning’ in the Films of Yasujiro Ozu and Jim Jarmusch”, Kwartalnik Filmowy, (74), pp. 31–49. doi: 10.36744/kf.2939.

Authors

Mateusz Wilkoń 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher Poland

Absolwent filologii polskiej (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warsza­wie. Animator kultury, muzyk, poeta, tekściarz. Interesuje się współczesnym kinem polskim, post­modernistycznym kinem nowojorskim oraz w branymi zagadnieniami kina europejskiego i ja­pońskiego, a także socjo- i etnolingwistyką.



Statistics

Abstract views: 27
PDF downloads: 14


License

Copyright (c) 2011 Mateusz Wilkoń

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.