Being and Non-being: The Representation of the Female Body in the Work of Aneta Grzeszykowska

Agata Zborowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

The author focuses on the analysis of three video works of Aneta Grzeszykowska. Black (2007), Headache (2008) and Bolimorfia (2008-2010) are analysed in the context of different ways of representing the female body in the history of art, but also taking into the account other works of the artist. The artist reveals the ways of showing female body and classifies them into a framework, using existing methods of presenting the female body in the work of feminist artists. Background and frame are important analytical categories in the article, as they are the basic mechanisms of presenting the spectacle. They make the body visible but also define its boundaries.


Keywords:

Aneta Grzeszykowska, female body, feminist art

Berger, John, 2008. Sposoby widzenia. Przeł. M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia.
  Google Scholar

Clark, Kenneth, 1998. Akt. Studium idealnej formy. Przeł. Jacek Bomba. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Czasopismo
  Google Scholar

Derrida, Jacques, 2003. Parergon. W: tegoż, Prawda w Malarstwie. Tłum. M. Kwietniewska. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Douglas, Mary, 2007. Czystość i zmaza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Freud, Zygmunt, 1994. Teoria popędów. W: tegoż, Poza zasadą przyjemności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Jones, Amelia, 1998. Body Art/ Performing the Subject. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Marin, Louis, 2011. Rama przedstawienia oraz kilka jej figur, w: tegoż, O przedstawieniu. Wybór i oprac. D. Arrase. Przeł. P. Pieniążek. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Morin, Edgar, 1975. Dusza kina. W: tegoż, Kino i wyobraźnia. Przedm. opatrzył M. Czerwiński. Przeł. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Nead, Linda, 1998. Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność. Tłum. E. Franus. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  Google Scholar

Pijarski, Krzysztof, 2011. Love Book. Warszawa: Fundacja Raster.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr, 1996. Poza starą i nową wiarą. „Magazyn Sztuki” 10(2).
  Google Scholar

Sobota, Adam, 1996. Sztuka Zofii Kulik. W: Kobieta o kobiecie/Woman about Woman. Bielsko-Biała: Galeria „Bielska” BWA.
  Google Scholar

Szczecińska, Ewa, 2013. Penderecki i Greenwood w Nonesuch. „Dwutygodnik/muzyka” 112. http://www.dwutygodnik.com/artykul/3278-penderecki-i-greenwood-w-nonesuch.html. Dostęp: 07.08.2013.
  Google Scholar

Wywiad z Anetą Grzeszykowską, 2006. Skóra z rzeczywistości. Rozm. przeprowadziła G. Grabowska, „Lampa” 06.
  Google Scholar

Wywiad z Anetą Grzeszykowską, 2012. Szwy generują znaczenia. Rozm. I. Gańczarczyk. „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 06/08.
  Google Scholar


Published
2013-12-31

Cited by

Zborowska, A. (2013) “Being and Non-being: The Representation of the Female Body in the Work of Aneta Grzeszykowska”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), pp. 256–266. doi: 10.36744/kf.2724.

Authors

Agata Zborowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Absolwentka kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersy­tecie Warszawskim; doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego; redaktorka naukowego bloga „mała kultura współczesna” tworzonego we współpracy z „Kulturą Współ­czesną” i Narodowym Centrum Kultury.



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2013 Agata Zborowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.