Being and Non-being: The Representation of the Female Body in the Work of Aneta Grzeszykowska
Abstract
The author focuses on the analysis of three video works of Aneta Grzeszykowska. Black (2007), Headache (2008) and Bolimorfia (2008-2010) are analysed in the context of different ways of representing the female body in the history of art, but also taking into the account other works of the artist. The artist reveals the ways of showing female body and classifies them into a framework, using existing methods of presenting the female body in the work of feminist artists. Background and frame are important analytical categories in the article, as they are the basic mechanisms of presenting the spectacle. They make the body visible but also define its boundaries.
Keywords:
Aneta Grzeszykowska, female body, feminist artReferences
Berger, John, 2008. Sposoby widzenia. Przeł. M. Bryl. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Clark, Kenneth, 1998. Akt. Studium idealnej formy. Przeł. Jacek Bomba. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Czasopismo
Google Scholar
Derrida, Jacques, 2003. Parergon. W: tegoż, Prawda w Malarstwie. Tłum. M. Kwietniewska. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Douglas, Mary, 2007. Czystość i zmaza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Freud, Zygmunt, 1994. Teoria popędów. W: tegoż, Poza zasadą przyjemności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jones, Amelia, 1998. Body Art/ Performing the Subject. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Google Scholar
Marin, Louis, 2011. Rama przedstawienia oraz kilka jej figur, w: tegoż, O przedstawieniu. Wybór i oprac. D. Arrase. Przeł. P. Pieniążek. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Morin, Edgar, 1975. Dusza kina. W: tegoż, Kino i wyobraźnia. Przedm. opatrzył M. Czerwiński. Przeł. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Nead, Linda, 1998. Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność. Tłum. E. Franus. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Google Scholar
Pijarski, Krzysztof, 2011. Love Book. Warszawa: Fundacja Raster.
Google Scholar
Piotrowski, Piotr, 1996. Poza starą i nową wiarą. „Magazyn Sztuki” 10(2).
Google Scholar
Sobota, Adam, 1996. Sztuka Zofii Kulik. W: Kobieta o kobiecie/Woman about Woman. Bielsko-Biała: Galeria „Bielska” BWA.
Google Scholar
Szczecińska, Ewa, 2013. Penderecki i Greenwood w Nonesuch. „Dwutygodnik/muzyka” 112. http://www.dwutygodnik.com/artykul/3278-penderecki-i-greenwood-w-nonesuch.html. Dostęp: 07.08.2013.
Google Scholar
Wywiad z Anetą Grzeszykowską, 2006. Skóra z rzeczywistości. Rozm. przeprowadziła G. Grabowska, „Lampa” 06.
Google Scholar
Wywiad z Anetą Grzeszykowską, 2012. Szwy generują znaczenia. Rozm. I. Gańczarczyk. „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 06/08.
Google Scholar
Authors
Agata Zborowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Absolwentka kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim; doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego; redaktorka naukowego bloga „mała kultura współczesna” tworzonego we współpracy z „Kulturą Współczesną” i Narodowym Centrum Kultury.
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2013 Agata Zborowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.