Claudia Llosa’s “Madeinusa”, or the Multiplicity of Time in a Peruvian Village
Abstract
The author considers the modest Peruvian film as a work showing time in the multiplicity of its cultural interpretations, both in the lives of individuals and in the life of the community. Reaching for terms and concepts derived from various systems of thought and cultures, Łomanowska considers the fictitious Easter celebration in Llosa’s film in numerous contexts of inquiry: theological, religious studies, anthropological and sociological. She draws attention to the syncretic nature of this festival, which follows the ritual schemas of various, often very different, rites. The ceremonial chaos and religious hybridity, characteristic of South America, in Madeinusa become a dangerous tangle of opposing orders. The time of life and the time of death intertwine and mix at the empirical and ritual levels, which negate the binary paradigm of human ritual life and – more widely – of culture.
Keywords:
Claudia Llosa, ritual, anthropology, Peruvian cinemaReferences
Bramorski, Jacek. 2003. Sacrum przestrzeni: symbolika „środka świata” w ujęciu Mircei Eliadego. Peplin: Bernardinum.
Google Scholar
Dudzik, Wojciech. 2005. Karnawały w kulturze. Warszawa: Sic!.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 1994. Mity, sny i misteria. Tłum. K. Kocjan. Warszawa: KR.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 2000. Kosmologia i alchemia babilońska. Tłum. I. Kania. Warszawa: KR.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 2004. Okultyzm, czary, mody kulturalne. Tłum. I. Kania. Warszawa: KR.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 2009. Obrazy i symbole: szkice o symbolice magiczno-religijnej. Tłum. M. i P. Rodakowie. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Eliade, Mircea. 2009. Traktat o historii religii. Tłum. J. Wierusz-Kowalski. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Gawrycki, Marcin Florian. 2009. Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Góźdź, Krzysztof. 2009. Jezus: twórca i spełniciel naszej wiary. Lublin: KUL.
Google Scholar
Heers, Jacques. 1995. Święta głupców i karnawały. Tłum. G. Majcher. Warszawa: Marabut.
Google Scholar
Kondratow, Aleksander. 1988. Zaginione cywilizacje. Tłum. S. Michalski. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Leach, Edmund. 2010. Kultura i komunikowanie. Tłum. M. Buchowski. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Ozorowski, Edward. 2007. Słownik podstawowych pojęć teologicznych. Warszawa: UKSW.
Google Scholar
Pappalardo, Marco. 2010. Wielki Post i Wielkanoc z Ojcami Kościoła. Tłum. M. Dobosz. Warszawa: Promic.
Google Scholar
Pattaro, Germano. 1998. Pojmowanie czasu w chrześcijaństwie. Tłum. B. Chwedeńczuk. W: Czas w kulturze, A. Zajączkowski (red.). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Rappaport, Roy. 2007. Rytuał i religia w rozwoju ludzkości. Tłum. A. Musiał i in. Kraków: Nomos.
Google Scholar
Zajączkowski, Andrzej. 1988. Czas Afryki Czarnej. W: Czas w kulturze, A. Zajączkowski (red.). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Authors
Iga Łomanowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Studentka ostatniego roku filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, autorka pracy licencjackiej Uczta w kinie. O pewnych aspektach sytuacji besiadnej. Redaktorka i korektorka w magazynie studentów krakowskiego filmoznawstwa „16mm”; publikowała m.in. w czasopismach internetowych oraz w miesięczniku „Uważam Rze Historia”.
Statistics
Abstract views: 51PDF downloads: 30
License
Copyright (c) 2014 Iga Łomanowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.