Claudia Llosa’s “Madeinusa”, or the Multiplicity of Time in a Peruvian Village

Iga Łomanowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The author considers the modest Peruvian film as a work showing time in the multiplicity of its cultural interpretations, both in the lives of individuals and in the life of the community. Reaching for terms and concepts derived from various systems of thought and cultures, Łomanowska considers the fictitious Easter celebration in Llosa’s film in numerous contexts of inquiry: theological, religious studies, anthropological and sociological. She draws attention to the syncretic nature of this festival, which follows the ritual schemas of various, often very different, rites. The ceremonial chaos and religious hybridity, characteristic of South America, in Madeinusa become a dangerous tangle of opposing orders. The time of life and the time of death intertwine and mix at the empirical and ritual levels, which negate the binary paradigm of human ritual life and – more widely – of culture.


Keywords:

Claudia Llosa, ritual, anthropology, Peruvian cinema

Bramorski, Jacek. 2003. Sacrum przestrzeni: symbolika „środka świata” w ujęciu Mircei Eliadego. Peplin: Bernardinum.
  Google Scholar

Dudzik, Wojciech. 2005. Karnawały w kulturze. Warszawa: Sic!.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 1994. Mity, sny i misteria. Tłum. K. Kocjan. Warszawa: KR.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 2000. Kosmologia i alchemia babilońska. Tłum. I. Kania. Warszawa: KR.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 2004. Okultyzm, czary, mody kulturalne. Tłum. I. Kania. Warszawa: KR.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 2009. Obrazy i symbole: szkice o symbolice magiczno-religijnej. Tłum. M. i P. Rodakowie. Warszawa: Aletheia.
  Google Scholar

Eliade, Mircea. 2009. Traktat o historii religii. Tłum. J. Wierusz-Kowalski. Warszawa: Aletheia.
  Google Scholar

Gawrycki, Marcin Florian. 2009. Dzieje kultury latynoamerykańskiej. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Góźdź, Krzysztof. 2009. Jezus: twórca i spełniciel naszej wiary. Lublin: KUL.
  Google Scholar

Heers, Jacques. 1995. Święta głupców i karnawały. Tłum. G. Majcher. Warszawa: Marabut.
  Google Scholar

Kondratow, Aleksander. 1988. Zaginione cywilizacje. Tłum. S. Michalski. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Leach, Edmund. 2010. Kultura i komunikowanie. Tłum. M. Buchowski. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Ozorowski, Edward. 2007. Słownik podstawowych pojęć teologicznych. Warszawa: UKSW.
  Google Scholar

Pappalardo, Marco. 2010. Wielki Post i Wielkanoc z Ojcami Kościoła. Tłum. M. Dobosz. Warszawa: Promic.
  Google Scholar

Pattaro, Germano. 1998. Pojmowanie czasu w chrześcijaństwie. Tłum. B. Chwedeńczuk. W: Czas w kulturze, A. Zajączkowski (red.). Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Rappaport, Roy. 2007. Rytuał i religia w rozwoju ludzkości. Tłum. A. Musiał i in. Kraków: Nomos.
  Google Scholar

Zajączkowski, Andrzej. 1988. Czas Afryki Czarnej. W: Czas w kulturze, A. Zajączkowski (red.). Warszawa: PIW.
  Google Scholar


Published
2014-06-30

Cited by

Łomanowska, I. (2014) “Claudia Llosa’s ‘Madeinusa’, or the Multiplicity of Time in a Peruvian Village”, Kwartalnik Filmowy, (86), pp. 134–142. doi: 10.36744/kf.2419.

Authors

Iga Łomanowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Studentka ostatniego roku filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, autorka pracy licencjackiej Uczta w kinie. O pew­nych aspektach sytuacji besiadnej. Redaktorka i korektorka w magazynie studentów krakow­skiego filmoznawstwa „16mm”; publikowała m.in. w czasopismach internetowych oraz w miesięczniku „Uważam Rze Historia”.

 



Statistics

Abstract views: 51
PDF downloads: 30


License

Copyright (c) 2014 Iga Łomanowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.