What Does the Film Want on the Stage? Three Case Studies

Katarzyna Fazan

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Ludwik Solski National Academy of Theatre Arts in Krakow (Poland)

Abstract

The growing presence of film images on stage makes one question the sense and meaning of their being there, the relations between what is live and recorded. In the article adequate theories are sought that would help to analyse complex scenic imaging techniques, ranging from repetition, il­lusion, playing with perception, to dispersion and consolidation of corporeality on stage. Analysis of selected examples aims to answer the question (according to W. J. T. Mitchell’s formulae) what is the purpose of film images on the stage. The author refers to the theatres of Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski and Krzysztof Garbaczewski, and analyses the directors’ strategies of their use of recorded film, camera, film citations and their own dramaturgy, and how they changed and made more complex the form of life presence on the stage. The modern visual practices force one to search for new tools to be used in the description of the theatre phenomena which do not have a unitary structure. What appears interesting is not simply the direct placing of film on the stage, but the use of film material as an inspiration and a source of conventions that de(con)struct traditional theatrical agents.


Keywords:

Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski, Krzysztof Garbaczewski, W. J. T. Mitchell

Bockris, Victor. 2005. Andy Warhol. Życie i śmierć. Tłum. P. Szymon. Warszawa: WAB, Warszawa
  Google Scholar

Debord, Guy. 2012. Kulminacja oddzielenia. W: I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba (red.). Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
  Google Scholar

Felbeck, Friederike. 2014. Uwaga: to wideo zawiera fragmenty „Kaliguli”. „Didaskalia” 121-122
  Google Scholar

Foucault, Michel. 2012. Panoptyzm. W: I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba (red.). Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
  Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard W. 2010. Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
  Google Scholar

Kurz, Iwona, Łukasz Zaremba. 2013. Potęga i nędza królestwa. Animistyczna ikonologia W.J. T. Mitchella. W: W. J. T. Mitchell. Czego chcą obrazy? Pragnienie przedstawień, życie i miłości obrazów. Tłum. Ł. Zaremba. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
  Google Scholar

Mancewicz, Aneta. 2011. Powrót do obrazów, rozmowa Anety Mancewicz z Elisabeth LeCompte. „Didaskalia” 101
  Google Scholar

Salwa, Mateusz. 2010. Iluzja w malarstwie. Próba filozoficznej interpretacji. Kraków: Universitas
  Google Scholar

Wichowska, Joanna. 2012. „Iwona, księżniczka Burgunda” Garbaczewskiego. „Dwutygodnik.com” 4 (81). http://www.dwutygodnik.com/artykul/3484-iwona-ksiezniczka-burgunda-garbaczewskiego.html
  Google Scholar

Virilio, Paul. 1994. Światło pośrednie. W: A. Gwóźdź (red.). Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Kraków: Universitas.
  Google Scholar


Published
2014-12-31

Cited by

Fazan, K. (2014) “What Does the Film Want on the Stage? Three Case Studies”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), pp. 114–126. doi: 10.36744/kf.2386.

Authors

Katarzyna Fazan 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Ludwik Solski National Academy of Theatre Arts in Krakow Poland

Wykładowca w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwer­sytetu Jagiellońskiego oraz profesor na Wydziale Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Autorka prac poświeconych literaturze moder­nizmu, teatrowi i dramatowi, estetyce najnow­szego teatru i związkom scenografii z plastyką. Wydała monografię Szczera poza dekadenta. Ka­zimierz Tetmajer między epistolografią a sztuką (2001) oraz Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański – Leśmian – Kantor (2009). Współredaktorka wydania pism teatralnych i filmowych Tadeusza Peipera Wśród ludzi na scenach i na ekranie (2000), opracowania edytorskiego i nau­kowego Utworów wybranych Ludwika Marii Staffa (2004) oraz książki zbiorowej Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecno­ści (2014), także jej wersji angielskiej (Tadeusz Kantor Today: Metamorphoses of Death, Memory and Presence). Stały współpracownik „Didaska­liów”, w których publikuje artykuły i recenzje.



Statistics

Abstract views: 30
PDF downloads: 15


License

Copyright (c) 2014 Katarzyna Fazan

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.