The Chaplinade on Left-Wing Literary and Artistic Circles of the 1920s

Przemysław Strożek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)

Abstract

The article describes how Chaplin’s films were received by left-wing literary and artistic circles in Central and Eastern Europe of the 1920s. The author demonstrates how Berlin dadaists used his image in the political struggle with the ruling SPD party, and how Soviet, Czech and Serbian con- structivists combined his acting with the art of the machine, and the message of his films with com­munist ideology. From Ivan Goll’s famous publications (Apologie des Charlot; Die Chapliniade) avant-garde left-wing circles treated Charlie Chaplin on a par with a fighting working class hero, imposing a political interpretation of his films. It was the same in Poland, where in the context of apan European fascination with Chaplin of the left-wing avant-garde the circles of the “New Culture”, futurists and Warsaw constructivists interpreted the American comedian’s work in a similar way. This common for Germany, Soviet Russia, Czech Republic, Hungary, Poland and the Balkans dadaist-constructivist scheme of identifying Chaplin’s films with the voice of the struggling working class was seen as a proof of the need for a radical revolution in art and the creation of new proletariat art available to the masses.


Keywords:

Charlie Chaplin, avant-garde, left-wing circles

„Dada“ 1919, Nr 4-5, s. 30.
  Google Scholar

Aragon, Luis. 1918. On Decor. „Le Film”. Nr 131.
  Google Scholar

Benjamin, Walter. 2011. Dzieło sztuki w epoce jego reprodukowalności technicznej. W: W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy. Warszawa.
  Google Scholar

Benson, TImothy O., Éva Forgacs (ed.). 2002. Between Worlds. A Sourcebook of Central European Avant-gardes, 1910-1930. Cambridge.
  Google Scholar

Berlewi, Henryk. 1922. Viking Eggeling i jego abstrakcyjno-dynamiczny film. „Albatros“. Wrzesień. s. 17-18.
  Google Scholar

Blumenfeld, Erwin, Hendel Teicher. 1981. Blumenfeld, my one hundred best photos. London
  Google Scholar

Broniewski, Władysław. 1924. Kino. „Nowa Kultura”. Nr 12, s. 274.
  Google Scholar

Bruce Elder, R. 2008. Harmony and Dissent: Film and Avant-garde Art Movements in the Early Twenthieth Century. Waterloo
  Google Scholar

Brucz, Stanisław. 1924. Spirale. „Almanach Nowej Sztuki”. Nr 1, s. 25.
  Google Scholar

Campany, David. 2008. Photography and Cinema. Londyn.
  Google Scholar

Cavanagh, Clare. 1994. Rereading the Poet’s Ending: Mandelstam, Chaplin, and Stalin. „PLMA”, Nr 1, s. 75.
DOI: https://doi.org/10.2307/463012   Google Scholar

Cendrars, Blaise. 2003. Charlie. W: B. Cendrars. Co jak co. Warszawa.
  Google Scholar

Citroen, Paul. 1920. Eine Stimme aus Holland. „Dada Almanach”
  Google Scholar

Cocteau, Jean. 1988. Carte blanche. W: French Film Theory and Criticism: A History/ Anthology 1907-1939. red. R. Abel. New Jersey
  Google Scholar

Czekalski, Stanisław. 2000. Awangarda i mit racjonalizacji. Fotomontaż polski okresu dwudziestolecia międzywojennego. Poznań.
  Google Scholar

De Torre, Guillermo. 1922. Charlot. „Zenit”. Nr 13.
  Google Scholar

Erenburg, Ilya. 1922. A vse taki ona vertitsja. Berlin-Moskwa
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. 1989. Walka o film w artystyczny w międzywojennej Polsce, Warszawa.
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. 2006. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim. „Kwartalnik Filmowy”. Nr 54-55.
  Google Scholar

Goll, Iwan. 1920. Apologie des Charlot. „Die Neue Schaubühne”. nr 2, s. 31-33.
  Google Scholar

Goll, Iwan. 1920. Die Chapliniade. Eine Kinodichtung. Drezno.
  Google Scholar

Hake Sabine, 1990. Chaplin Reception in Weimar Germany. „New German Critique“. Nr 51
DOI: https://doi.org/10.2307/488173   Google Scholar

Honzl, Jindřich. 1922. O proletářským divadle. „Devětsil: Revoluční sborník“. Praga.
  Google Scholar

Jasieński, Bruno, Anatol Stern. 1924. Awangarda – swoim przyjaciołom. „Awangarda”.Nr 1, s. 1.
  Google Scholar

Jasieński, Bruno. 1924. Do futurystów. „Almanach Nowej Sztuki”. Nr 1, s. 3.
  Google Scholar

Majewski, Tomasz. 2011. Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna. Łódź.
  Google Scholar

Micić, Ljubomir. 1922. Shimmy at the Latin Quarter Graveyard. „Zenit”. Nr 12.
  Google Scholar

Milton, Joyce. 2014. Tramp: The Life of Charlie Chaplin. New York.
  Google Scholar

Pan-pan. 1924. „Pan-Pan” Pan i Pani na reprezentacyjnym balu maskowym nowej sztuki w Warszawie. „Awangarda”. Nr 1, s. 2.
  Google Scholar

Podsadecki, Kazimierz. 1933. Bunt Chaplina. Wywiad fantastyczny. „Kurier Filmowy” (dodatek do „Ilustrowany Kurier Codzienny“). Nr 4.
  Google Scholar

Rodczenko w Paryżu. Z listów do domu. 1927. „Dźwignia”. Nr 2-3, s. 23.
  Google Scholar

Rodczenko, Aleksandr. 1922. Charlot, „Kino-Fot”, Nr 3.
  Google Scholar

Simmons, Sherwin. 2001. Chaplin smiles on the Wall: Berlin Dada and the Wish-Images of Popular Culture. „New German Critique”. Nr 84
DOI: https://doi.org/10.2307/827796   Google Scholar

Stern, Anatol. 1924. Kurier kinowy. Palace: Chaplin – inne filmy – Film paskarzy i dla paskarzy. „Wiadomości Literackie”. Nr 2, s. 3.
  Google Scholar

Stern, Anatol. 1928. Charlie Chaplin i ja. „Kino Teatr”. Nr 1, s. 5-6.
  Google Scholar

Stern, Anatol. 1959. Europa. Polski film awangardowy. W: A. Stern. Wspomnienia z Atlantydy. Warszawa.
  Google Scholar

Stern, Anatol. 1972. Głód jednoznaczności i inne szkice. Warszawa.
  Google Scholar

Świdziński, Wojciech. 2015. Obecność i recepcja zagranicznego repertuaru kinowego w Polsce w latach 1918-1929 na przykładzie Warszawy. Warszawa.
  Google Scholar

Teige, Karel. 1924. Poetismus. „Host”. Nr 9-10.
  Google Scholar

Teige, Karel. 1925. Chaplin. w: K. Teige. Film. Praga.
  Google Scholar

Teige, Karel. 1929. Charlie Chaplin. W: Ch. Chaplin. Hurá do Evropy!. Praga. 1-14.
  Google Scholar

Tokin, Boško. 1921 Evropski pesnik Ivan Goll. „Zenit”. Nr 1.
  Google Scholar

Tsivian, Yuri. 2014. Charlie Chaplin and His Shadows: On Laws of Fortuity in Art. „Critical Inquiry”. Nr 3, s. 71-84.
DOI: https://doi.org/10.1086/677331   Google Scholar

Wandurski, Witold. 1923. Od tłumacza. W: W. Wandurski. Nowa Scena Robotnicza. Warszawa.
  Google Scholar

Wandurski, Witold. 1924. Poeta bez ojczyzny. Ivan Goll. „Wiadomości Literackie”. Nr 37.
  Google Scholar

Wandurski, Witold. 1927. Scena Robotnicza w Łodzi. „Dźwignia”. Nr 4.
  Google Scholar

Wat, Aleksander. 1924. Bosel, Chaplin, Dempsey, Edison i M-elle Mimi. „Almanach Nowej Sztuki”. Nr 1, s. 19.
  Google Scholar

Wat, Aleksander. 1924. Charlie Chaplin. Pamflet, czy omlet?. „Awangarda”. Nr 1, s. 2.
  Google Scholar

Wat, Aleksander. 1925. Najwybitniejsze filmy ostatniego sezonu. „Ekran i Scena”. Nr 5, s. 7-8.
  Google Scholar

Wat, Aleksander. 1993. Bezrobotny Lucyfer. W: A. Wat. Bezrobotny Lucyfer i inne opowieści. Warszawa.
  Google Scholar

Wat, Aleksander. 2011. Mój wiek. Pamiętnik mówiony. T. 1. oprac. R. Habielski. Kraków.
  Google Scholar

Weikop, Christian. 2013. Berlin Dada and the Carnivalesque. Jedermann sein eigner Fussball (1919) and Der Dada (1919-1920). W: The Oxford Critical and Cultural History of Modernist Magazines: Europe 1880-1940. Vol. 3.. red. P. Brooker, A. Thaker, Ch.Weikop, S. Bru. Oxford.
  Google Scholar

Wierzyński, Kazimierz. 1991. Pamiętnik poety. Warszawa.
  Google Scholar

Wójtowicz, Aleksander. 2010. Charlie w Inkipo. Chaplin według Pierwszej Awangardy. „Kwartalnik Filmowy”. nr 70, s. 6-14.
  Google Scholar

Żarnowerówna, Teresa. 1923. Chęć zbadania niezbadanego.... Katalog Wystawy Nowej Sztuki. Wilno.
  Google Scholar


Published
2015-06-30

Cited by

Strożek, P. (2015) “The Chaplinade on Left-Wing Literary and Artistic Circles of the 1920s”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), pp. 288–305. doi: 10.36744/kf.2341.

Authors

Przemysław Strożek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland

Adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, stypendysta Fulbright Senior Re­search Awards na University of Georgia. Autor publikacji na temat awangardy historycznej i jej związków z kulturą popularną; członek rady re­dakcyjnej International Yearbook of Futurism Studies i autor monografii o Marinettim w Polsce (2012). Przygotowuje książkę o dadaizmie i kul­turze popularnej.



Statistics

Abstract views: 35
PDF downloads: 16


License

Copyright (c) 2015 Przemysław Strożek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.