Konwicki and the Vicinity

Miłosz Kłobukowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher (Poland)

Abstract

The subject of the review are two books by Przemysław Kaniecki, devoted to literary and film work, and the journalistic achievements of Tadeusz Konwicki, one of the greatest Polish writers and filmmakers of the 20th century - Wniebowstąpienia Konwickiego [Konwicki s Ascensions] (2013) and Samospalenia Konwickiego [Konwicki’s Self-immolations] (2014). The author analyses Kaniecki’s publications conceived and written as mutually complementary, discussing both existential and socio-political issues in Konwicki’s output. Kaniecki explores his literary achievements on a par with his achievements in film, striving to present the writer’s ideological path with particular emphasis on breakthrough moments and tendencies to be self-polemical. Kłobukowski proposes a reflection on the methodology adopted by Kaniecki, the way of interpreting the collected material and the composition of a two-volume monograph.


Keywords:

Przemysław Kaniecki, Tadeusz Konwicki, Polish cinema

„Litteraria Copernicana” 2008, nr 1, Konwicki, red. J. Speina, P. Kaniecki, Wydawnictwo Naukowe UMK.
  Google Scholar

Seria: Tadeusz Konwicki, Książki wybrane, z rysunkami D. Konwickiej, wyd. Agora, Warszawa 2010,
  Google Scholar

Wiatr i pył, teksty wybrali i do druku przygotowali T. Lubelski i P. Kaniecki, Czytelnik, Warszawa 2008.
  Google Scholar

W pośpiechu, Z Tadeuszem Konwickim rozmawia Przemysław Kaniecki, Czarne, Wołowiec 2011.
  Google Scholar

Nasze histerie, nasze nadzieje. Spotkania z Tadeuszem Konwickim, z rysunkami M. Piotrowskiego, wybór wywiadów i układ P. Kaniecki, Iskry, Warszawa 2013.
  Google Scholar

P. Kaniecki, Wniebowstąpienia Konwickiego, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2013
  Google Scholar

P. Kaniecki, Samospalenia Konwickiego, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2014.
  Google Scholar


Published
2018-06-30

Cited by

Kłobukowski, M. (2018) “Konwicki and the Vicinity”, Kwartalnik Filmowy, (101-102), pp. 311–316. doi: 10.36744/kf.1975.

Authors

Miłosz Kłobukowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
independent researcher Poland

Doktor nauk humanistycz­nych; dysertację pt. Mit prometejski w perspektywie komparatystycznej obronił na Wydziale Filologicz­nym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu; autor książki Archetyp ofiary w literaturze pol­skiego romantyzmu (2012) oraz kilkudziesięciu ar­tykułów naukowych i popularnonaukowych na temat historii i antropologii literatury, kina, kultury popularnej, twórczości Konwickiego, mitografii, problemów współczesnej edukacji. Publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Studiach Norwidianach”, „Wieku XIX”, „Studiach Pragmalingwistycznych”. Laureat Nagrody im. Czesława Zgorzelskiego. Nauczyciel w III Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej we Włocławku.



Statistics

Abstract views: 41
PDF downloads: 29


License

Copyright (c) 2018 Miłosz Kłobukowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.