Keeping in the Dying Mode – Traces of Author’s Presence in “Histoire(s) Du Cinéma” by Jean-Luc Godard

Kevin Kołeczek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz (Poland)

Abstract

The work is an attempt to analyse Jean-Luc Godard’s Histoire(s) du cinéma (1988-1998) in terms of the problem of film authorship. Recognizing the work as a unique example of autobiography, the author in his text aims to determine by what strategies and in what form the creator is part of his film. This leads to the revival of two seemingly contradictory tendencies aimed on the one hand to annihilate, and on the other to reveal the figure of the author.


Keywords:

Jean-Luc Godard, autobiography, figure of the author

M. Czermińska (red.), Autobiografia, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009.
  Google Scholar

M. Czermińska, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków 2000.
  Google Scholar

P. Lejeune, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, Universitas, Kraków 2007.
  Google Scholar

M. Podsiadło, Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji, Universitas, Kraków 2013.
  Google Scholar

Autor w filmie. Z dziejów ewolucji filmowych form artystycznych, red. M. Hendrykowski, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Poznań 1991.
  Google Scholar

R. Brody, Everything is cinema. The working life of Jean-Luc Godard, Holt Paperbacks, New York 2008.
  Google Scholar

For ever Godard, (red.) Michael Temple, James S Williams, Michael Witt, Black Dog Publishing, London 2007.
  Google Scholar

Ja, autor. Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżka, Semper, Warszawa 1996.
  Google Scholar

M. Witt, Jean-Luc Godard, Cinema Historian, Indiana University Press, Bloomington 2013.
  Google Scholar

R. Nycz, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
  Google Scholar

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, Universitas, Kraków 2012.
  Google Scholar

R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości, Universitas, Kraków 2012.
  Google Scholar

B. Kita, Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda, Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, Katowice 2013.
  Google Scholar

E. Mazierska, Pasja. Filmy Jeana-Luca Godarda, Korporacja ha!art, Kraków 2010.
  Google Scholar

C. Sayad, Performing authorship. Self-inscription and corporeality in the cinema, London: I.B.Tauris, 2013.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755693399   Google Scholar

E. A. Havelock, Przedmowa do Platona, tłum. Paweł Majewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
  Google Scholar

K. Silverman, The Author as Receiver, “October” 2001, t. 21.
DOI: https://doi.org/10.2307/779115   Google Scholar

Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002.
  Google Scholar

A. Hirszfeld, Cogito Ergo Video. wprowadzenie do „Histoire(s) du cinema” Godarda, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 67-68.
  Google Scholar

B. Kita, „Historie kina” JLG. Historia XX wieku, metodologia sztuki i teoria kina, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 85.
  Google Scholar

T. Majewski, Kinematyka pamięci: Aby Warburg i Jean-Luc Godard, https://www.academia.edu/3776503/Kinematyka_pami%C4%99ci_Aby_Warburg_i_Jean_Luc_Godard (dostęp: 28.09.2018).
  Google Scholar


Published
2018-12-31

Cited by

Kołeczek, K. (2018) “Keeping in the Dying Mode – Traces of Author’s Presence in ‘Histoire(s) Du Cinéma’ by Jean-Luc Godard”, Kwartalnik Filmowy, (104), pp. 84–94. doi: 10.36744/kf.1859.

Authors

Kevin Kołeczek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland

Absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Do kręgu jego zainteresowań naukowych należą m.in. teoria montażu oraz problem autorstwa filmowego.



Statistics

Abstract views: 49
PDF downloads: 27


License

Copyright (c) 2018 Kevin Kołeczek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.