Film niezależny na rzecz solidarności traum w kinie Turcji
Fatma Edemen
fatma.edemen@doctoral.uj.edu.plUniwerytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4432-8991
Abstrakt
Pojęcie pamięci wielokierunkowej zostało wprowadzone przez Michaela Rothberga w 2009 r. w pracy Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji. Później zaś wielu innych badaczy wykorzystywało tę koncepcję do analizy dzieł sztuki, w tym także filmów. Choć dotyczy ona przede wszystkim kwestii możliwości ustanowienia solidarności między pamięcią czy traumą wspólnot odległych od siebie geograficznie i kulturowo, w tekście autorka zaznacza, jak kluczową rolę odgrywa to pojęcie w przypadku społeczności wielokulturowych oraz dotkniętych różnorodnymi traumami. Kategoria pamięci wielokulturowej, a w ślad za nią także koncepcja pamięci wędrującej czy postpamięci, są analizowane w kontekście niezależnego tureckiego filmu Future Lasts Forever (Gelecek Uzun Sürer, 2011) w reżyserii Özcana Alpera. Krytyczna refleksja na temat filmu pozwala ukazać wielokierunkową pamięć traumatycznej przeszłości Turcji jako szansę na rzeczywiste budowanie solidarności. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Independent Film for Solidarity of Traumas in the Cinema of Turkey]
Słowa kluczowe:
film niezależny, studia nad pamięcią, pamięć wielokierunkowa, pamięć wędrująca, postpamięćBibliografia
Akser, M. (2012). Türkiye’de Bağımsız Sinema Akımları Her Daim Bağımlı. Panorama Khas. https://panorama.khas.edu.tr/turkiyede-bagimsiz-sinema-akimlari-her-daim-bagimli-384
Google Scholar
Çelik, A. (2020, April 8). The Armenian Genocide in Kurdish Collective Memory. Middle East Research and Information Project. https://merip.org/2020/08/the-armenian-genocide-in-kurdish-collective-memory/
Google Scholar
Erll, A. (2017). Travelling Memory in European Film: Towards a Morphology of Mnemonic Relationality. Image and Narrative, 18 (1), pp. 5-19.
Google Scholar
Hirsch, M. (2012). The Generation of Postmemory. New York: Columbia University Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816674695.003.0009
Google Scholar
Rothberg, M. (2009). Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Stanford: Stanford University Press.
Google Scholar
Suner, A. (2015). Hayalet Ev: Yeni Türk Sinemasında Aidiyet, Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis.
Google Scholar
Autorzy
Fatma Edemenfatma.edemen@doctoral.uj.edu.pl
Uniwerytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0003-4432-8991
Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Absolwentka dziennikarstwa (studia I stopnia) na Uniwersytecie w Ankarze oraz kulturoznawstwa (porównawcze studia nad dziedzictwem - studia II stopnia) na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Statystyki
Abstract views: 448PDF downloads: 386
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Fatma Edemen
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Fatma Edemen, Kurdyjscy powstańcy i postpokolenie. „Big Village” jako interaktywne dzieło pamięci , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania