Perturbacje kinematografii słoweńskiej

Maša Guštin

masa.gustin@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5968-1854

Abstrakt

Słoweńska kinematografia rozwinęła się wyraźnie po 1945 r., kiedy socjalistyczne państwo rozpoczęło budowę struktur nowej kinematografii jugosłowiańskiej, a KC ZKJ decydował o wszystkim, co dotyczyło świata filmowego. W latach 50. i 60. pod skrzydłami studia Triglav Film powstało wiele obrazów, które odniosły sukces i dziś uważane są za klasyki filmu słoweńskiego. Kinematografia słoweńska przeżywała w owym czasie odrodzenie na płaszczyźnie instytucjonalnej: w Lublanie działała Kinoteka, wychodził magazyn filmowy „Ekran”, został otwarty Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej, powstało Słoweńskie Archiwum Filmowe. W latach 70. w filmach widać krytykę społeczną oraz problematykę jednostki znajdującej się na krawędzi upadku. Lata 80. to ciężki kryzys ekonomiczny i polityczny; pojawiają się także kasety wideo konkurujące z filmami hollywoodzkimi i programami telewizyjnymi. Tym niemniej powstaje wówczas pierwszy „niezależny” film zrealizowany poza głównymi strukturami produkcyjnymi, punkt przełomowy w liberalizacji słoweńskiej kinematografii. Po uzyskaniu niepodległości Republika Słowenii przejmuje odpowiedzialność za subwencjonowanie produkcji filmowej, którą w dużej mierze tworzy nowe pokolenie reżyserów, skupione na problematyce współczesności i okresu transformacji.

 


Słowa kluczowe:

kinematografia słoweńska

Cvitkovič o družini pred težko preizkušnjo in moči njenih, (wywiad), [w:] MMC RTV SLO, 11. oktober 2017, https://www.rtvslo.si/kultura/film-in-tv/cvitkovic-o-druzini-pred-tezko-preizkusnjo-in-moci-njenih-povezav/434914.
  Google Scholar

De Cuir G. Jr., Jugoslovenski crni talas. Polemički film od 1963 do 1972 u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji, Belgrad 2011.
  Google Scholar

Dvakrat odbiti „Tu in tam”, [w:] 24ur, 16.11.2004, https://www.24ur.com/dvakrat-odbiti-tu-pa-tam.html.
  Google Scholar

Film Na własnej ziemi na stronie FF w Cannes: https://www.festival-cannes.com/en/films/na-svoji-zemlji.
  Google Scholar

Furlan S., Predgovor, [w:] Traven J., Pregled razvoja kinematografie pri Slovencih (do 1918), Ljubljana 1992.
  Google Scholar

Gabrič A., Slovenska agitpropovska kulturna politika: 1945-1952, Ljubljana 1991.
  Google Scholar

Guštin M., Kratek oris zgodovine slovenskega filma, [w:] Svetovni dnevi slovenskega filma. Od 21. do 24. novembra 2005, Ljubljana 2005.
  Google Scholar

Guštin M., Łukaszewicz T., Wstęp, [w:] Vojnović G., Czefurzy Raus!, tłumaczenie T. Łukaszewicz, Gdańsk 2010, s. 5-9.
  Google Scholar

Guštin M., Wywiad z Goranom Vojnoviciem, [w:] Vojnović G., Czefurzy Raus!, tłumaczenie T. Łukaszewicz, Gdańsk 2010, s. 204-212.
  Google Scholar

Kinoteka na Kulturnem bazarju: 100 let Franceta Štiglica, http://www.kinoteka.si/si/463/670/Kinoteka_na_Kulturnem_bazarju_100_let_Franceta_stiglica.aspx.
  Google Scholar

Kocjančič T. N., Robar Dorin F., Dialogi s Filipom, Ljubljana 2017.
  Google Scholar

Levi P., Razpad Jugoslavije na filmu, Ljubljana 2011
  Google Scholar

Matjaž Klopčič. Eseji in pričevanja, pod red. A. Šprah, Ljubljana 2012.
  Google Scholar

Meden J., O kruhu in mleku (wywiad z Janem Cvitkoviciem), [w:] „Ekran”, rocznik XXXVIII, nr 3/4, 2001, s. 6-9.
  Google Scholar

Partisants in Yugoslavia. Literature, Film and Visual Culture, pod red. M. Jakiš, N. Gilić, Bielfeld 2015.
  Google Scholar

Selič R. M., Slovenska filmska dediščina. Posvečeno 100-letnici slovenskega filma, w: Tehnični in vsebinski problemi klasičnega in elektronskega arhiviranja. Zbornik referatov z dopolnilnega izobraževanja, Maribor 4/2005, nr 1., s. 211-223, http://mail.pokarh-mb.si/fileadmin/www.pokarh-mb.si/pdf_datoteke/Radenci2005/R-2005-RAU-SELIC.pdf.
  Google Scholar

Šimenc, Panorama slovenskega filma, Ljubljana 1996.
  Google Scholar

Sloga w Retroseks. Nekoč v Slogi, pod red. M. Peče, Ljubljana 2014.
  Google Scholar

Šprah A., Osvobajanje pogleda. Eseji o sodobnem slovenskem filmu, Ljubljana 2004.
  Google Scholar

Stankovič P., A Small Cinema from the other Side of the Alps: A Historical Overview of Slovenian Films, [w:] „Film History”, Volume 24, 2012, s. 35-55.
DOI: https://doi.org/10.2979/filmhistory.24.1.35   Google Scholar

Stankovič P., Zgodovina slovenskega celovečernega igranega filma. Slovenski klasični film (1931-1988), Ljubljana 2013.
  Google Scholar

Štefančič M. Jr, Slovenski film 2.0. Kritična enciklopedija slovesnkega celovečernega filma 1991-2016, Ljubljana 2016.
  Google Scholar

Štefančič M. Jr., Maškarada. Strašne fantazije slovenskega filma (1948-1990), Ljubljana 2013.
  Google Scholar

Štefančič M. Jr., Na svoji zemlji. Zgodovina slovenskega filma, Ljubljana 2005.
  Google Scholar

Štefančič M. Jr., Počemu? Hvala Bogu za Franceta Brenka, [w:] „Kino!” 17-18/2012.
  Google Scholar

Traven J., Pregled razvoja kinematografie pri Slovencih (do 1918), Ljubljana 1992.
  Google Scholar

Valentinčič M., Varuh meje, [w:] „Ekran” rocznik XXXIX, tom 27, nr 3-4, s. 8-9.
  Google Scholar

Vovk P., Istorija jugoslavenskog filma, Beograd 1986.
  Google Scholar

Vrdlovec Z., Filmski ravs med politiko in stroke, [w:] „Dnevnik”, 29. maj 2010, https://www.dnevnik.si/1042363040.
  Google Scholar

Vrdlovec Z., Zgodovina filma na Slovenskem 1896-2011, Ljubljana 2013.
  Google Scholar

Wymienione strony internetowe
  Google Scholar

Filmski center (Słoweński Centrum Filmowe), https://www.film-center.si/sl/o-centru/.
  Google Scholar

Kinoteka, http://www.kinoteka.si/si/504/programski_oddelek.aspx
  Google Scholar

ŠKUC, https://monoskop.org/Slovenia#Centres.
  Google Scholar

Vertigo, www.vertigo.si.
  Google Scholar

Viba Film, https://www.vibafilm.si/o-nas/zgodovina.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-06-30

Cited By / Share

Guštin, M. (2019) „Perturbacje kinematografii słoweńskiej”, Kwartalnik Filmowy, (105-106), s. 137–154. doi: 10.36744/kf.51.

Autorzy

Maša Guštin 
masa.gustin@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0002-5968-1854

Wykładowca (adiunkt) w Katedrze Slawistyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Absolwentka komparatystyki i slawistyki (filologia rosyjska) na Uniwersytecie w Innsbrucku. Specjalizuje się w temacie kina rosyjskiego, jugosłowiańskiego i postjugosłowiańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem okresu transformacji, oraz kina zaangażowanego. Autorka książki Kino w mieście. Miasto w kinie. Petersburska twórczość filmowa w czasie transformacji (2018).



Statystyki

Abstract views: 251
PDF downloads: 387


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Maša Guštin

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.