„Sztandar wolności” Ryszarda Ordyńskiego jako filmowy pomnik Józefa Piłsudskiego
Grzegorz Rogowski
grzegorz.bartosz.rogowski@gmail.comFilmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5798-079X
Abstrakt
Autor próbuje odtworzyć proces produkcyjny i dystrybucyjny jednego z najważniejszych filmów dokumentalnych dwudziestolecia międzywojennego – Sztandaru wolności (reż. Ryszard Ordyński, 1935). Badając zawiły proces produkcyjny, stara się odpowiedzieć na pytania: kto, w jakim celu i w jakich okolicznościach politycznych wyprodukował film, jaka była jego percepcja w Polsce i za granicą, a w końcu – jak działały mechanizmy jego eksportu. Autor oparł badania na informacjach prasowych, ale także na niebadanych dotychczas materiałach z Archiwum Akt Nowych oraz Archiwum Stanu Nowy Jork w Albany.
Słowa kluczowe:
historia, produkcja filmowa, film dokumentalnyBibliografia
Garlicki, A. (1988). Józef Piłsudski 1867-1935. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Hendrykowska, M. (2011). Kronika kinematografii polskiej: 1895-1997. Poznań: Ars Nova.
Google Scholar
H. T. S. (1935, 31 maja). The Life of Pilsudski. New York Times, s. 8.
Google Scholar
Henery (1936, 30 stycznia), Plamy na ekranie. Dziennik Poznański, s. 6
Google Scholar
Lepecki, M. B. (1935). Marszałek Piłsudski i kino. Wiadomości Filmowe, (6), s. 2.
Google Scholar
M. F-r. (1935, 22 marca). Wędrówki po kinach. „Sztandar wolności”. Gazeta Polska, s. 8.
Google Scholar
Rotsztadt-Miastecki, I. (1933). Kalendarz Wiadomości Filmowych. Warszawa.
Google Scholar
Sid, A. (1935, 10 maja). O projekcie polskiego archiwum filmowego. Kurjer Wileński, s. 7.
Google Scholar
Spectator. (1935, 26 marca). Premiery filmowe. „Sztandar wolności”. Polska Zbrojna, s. 8.
Google Scholar
Wielopolska, M. J. (1928, 11 marca). „Polonia Restituta” na ekranie. Polska Zbrojna, s. 8.
Google Scholar
Autorzy
Grzegorz Rogowskigrzegorz.bartosz.rogowski@gmail.com
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny Polska
https://orcid.org/0000-0001-5798-079X
Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Stały współpracownik Muzeum Emigracji w Gdyni oraz Muzeum Historii Polski. Autor wielu artykułów historycznych ukazujących się m.in. w czasopismach „Ale Historia”, „Uważam Rze Historia” oraz „Rzeczpospolita”. Obecnie pracuje jako filmograf w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym. Od lat zajmuje się rozmaitymi aspektami życia w II Rzeczypospolitej. Jego książka Pod polską banderą przez Atlantyk (2015) otrzymała nominację w kategorii najlepsza książka popularnonaukowa poświęcona historii Polski w XX w. w konkursie „Książka Historyczna Roku” o Nagrodę im. Oskara Haleckiego w 2016 r. Kolejna publikacja Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji (2017) zdobyła tytuł książki miesiąca „Magazynu Literackiego ‘Książki’”.
Statystyki
Abstract views: 267PDF downloads: 243
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Grzegorz Rogowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grzegorz Rogowski, Ograniczenia wiekowe dla widzów w świetle ustawodawstwa II Rzeczpospolitej i ich wpływ na rynek filmowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia