„Sztandar wolności” Ryszarda Ordyńskiego jako filmowy pomnik Józefa Piłsudskiego

Grzegorz Rogowski

grzegorz.bartosz.rogowski@gmail.com
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5798-079X

Abstrakt

Autor próbuje odtworzyć proces produkcyjny i dystrybucyjny jednego z najważniejszych filmów dokumentalnych dwudziestolecia międzywojennego – Sztandaru wolności (reż. Ryszard Ordyński, 1935). Badając zawiły proces produkcyjny, stara się odpowiedzieć na pytania: kto, w jakim celu i w jakich okolicznościach politycznych wyprodukował film, jaka była jego percepcja w Polsce i za granicą, a w końcu – jak działały mechanizmy jego eksportu. Autor oparł badania na informacjach prasowych, ale także na niebadanych dotychczas materiałach z Archiwum Akt Nowych oraz Archiwum Stanu Nowy Jork w Albany.


Słowa kluczowe:

historia, produkcja filmowa, film dokumentalny

Garlicki, A. (1988). Józef Piłsudski 1867-1935. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Hendrykowska, M. (2011). Kronika kinematografii polskiej: 1895-1997. Poznań: Ars Nova.
  Google Scholar

H. T. S. (1935, 31 maja). The Life of Pilsudski. New York Times, s. 8.
  Google Scholar

Henery (1936, 30 stycznia), Plamy na ekranie. Dziennik Poznański, s. 6
  Google Scholar

Lepecki, M. B. (1935). Marszałek Piłsudski i kino. Wiadomości Filmowe, (6), s. 2.
  Google Scholar

M. F-r. (1935, 22 marca). Wędrówki po kinach. „Sztandar wolności”. Gazeta Polska, s. 8.
  Google Scholar

Rotsztadt-Miastecki, I. (1933). Kalendarz Wiadomości Filmowych. Warszawa.
  Google Scholar

Sid, A. (1935, 10 maja). O projekcie polskiego archiwum filmowego. Kurjer Wileński, s. 7.
  Google Scholar

Spectator. (1935, 26 marca). Premiery filmowe. „Sztandar wolności”. Polska Zbrojna, s. 8.
  Google Scholar

Wielopolska, M. J. (1928, 11 marca). „Polonia Restituta” na ekranie. Polska Zbrojna, s. 8.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Rogowski, G. (2020) „«Sztandar wolności» Ryszarda Ordyńskiego jako filmowy pomnik Józefa Piłsudskiego”, Kwartalnik Filmowy, (112), s. 128–149. doi: 10.36744/kf.452.

Autorzy

Grzegorz Rogowski 
grzegorz.bartosz.rogowski@gmail.com
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny Polska
https://orcid.org/0000-0001-5798-079X

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Stały współpracownik Muzeum Emigracji w Gdyni oraz Muzeum Historii Polski. Autor wielu artykułów historycznych ukazujących się m.in. w czasopismach „Ale Historia”, „Uważam Rze Historia” oraz „Rzeczpospolita”. Obecnie pracuje jako filmograf w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym. Od lat zajmuje się rozmaitymi aspektami życia w II Rzeczypospolitej. Jego książka Pod polską banderą przez Atlantyk (2015) otrzymała nominację w kategorii najlepsza książka popularnonaukowa poświęcona historii Polski w XX w. w konkursie „Książka Historyczna Roku” o Nagrodę im. Oskara Haleckiego w 2016 r. Kolejna publikacja Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji (2017) zdobyła tytuł książki miesiąca „Magazynu Literackiego ‘Książki’”.

 



Statystyki

Abstract views: 267
PDF downloads: 243


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Grzegorz Rogowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.