„Życie jest piękne”. Holocaust i śmiech – recepcja i alegoria

Maurizio Viano

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wellesley College (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Viano twierdzi, że Życie jest piękne Roberta Benigniego to film, który odniósł publiczny sukces, ale był również celem ostrej krytyki. Viano uważa, że analiza krytycznych sądów pozwoliła mu odkryć, iż to, czy opinie są przychylne, zależy od poziomu intelektualnej hierarchii osoby opiniującej. Poruszył również bardzo aktualną i drażliwą kwestię wykorzystania komedii w kontekście tragedii Holocaustu.

  • Tekst jest tłumaczeniem artykułu Maurizia Viano „Life Is Beautiful”: Reception, Allegory, and Holocaust Laughter, „Film Quarterly” 1999, t. 53, nr 1. © 1999 by „Film Quarterly”.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

Roberto Benigni, Holocaust, komedia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Viano, M. (2000) „«Życie jest piękne». Holocaust i śmiech – recepcja i alegoria”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 83–95. doi: 10.36744/kf.4231.

Autorzy

Maurizio Viano 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wellesley College Stany Zjednoczone

Wykładow­ca w Wellesley College, prowadzi zajęcia z zakresu kina włoskiego.



Statystyki

Abstract views: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Maurizio Viano

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.