Pani buduaru krzywych zwierciadeł

Mateusz Kanabrodzki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Kanabrodzki omawia Aktorki, wideoteatr „Poza” Lothe i Lachmanna. Jolanta Lothe i Piotr Lachmann inspirują się twórczością Helmuta Kajzara. Kanabrodzki mówi, że „Poza” i teatr Kajzara łączy ta sama Schulzowska homunkulusowa dusza, która uważa się za gwiazdę światowych firmamentów i dryfuje po całej twórczości Kajzara, nie zważając na granice poszczególnych utworów, w tym Paternoster, Włosów błazna i Gwiazdy. W wideoteatrze Lothe-Lachmann Gwiazda jest ikoną. Nie wykracza poza gesty z kulturowego kanonu. Sztuczność Gwiazdy jest sztucznością kultury. Gwiazda porusza się w pióropuszach, tak jak człowiek zawsze to robił i będzie robił. Przyjmuje nawet najgłupsze role, aby nie wypaść ze scenariusza zaaranżowanego przez kulturę. Jak aktorka, ale aktorka naturalna. Jej histrioniczność wynika z egzystencjalnej konieczności. Być człowiekiem znaczy być Gwiazdą.



Słowa kluczowe:

Jolanta Lothe, Piotr Lachmann, Helmut Kajzar

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Kanabrodzki, M. (2000) „Pani buduaru krzywych zwierciadeł”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 323–340. doi: 10.36744/kf.4220.

Autorzy

Mateusz Kanabrodzki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

An­tropolog teatru, doktorant w Instytu­cie Kultury Polskiej UW, stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, wydał książkę Dziecięcy język teatru (1997), publikował m.in. w „Dialo­gu”, „Więzi” i .Didaskaliach”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Mateusz Kanabrodzki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.