Robot

Magdalena Rudzka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Siła kina science fiction tkwi w tym, że zawiera ono zarówno czystą fikcję, jak i bezpośrednie odniesienia do realnych możliwości człowieka, dlatego kosmici i roboty, najliczniejsi bohaterowie sci-fi, zawsze są przerysowaniem lub zaprzeczeniem pewnych ludzkich cech. Roboty według Rudzkiej dzielą się na sztuczne umysły i sztuczne ciała. Analizując te pierwsze, autorka przytacza przykłady z literatury i filmu, aby poruszyć problemy często eksplorowane przez filmy science fiction, takie jak tożsamość emocjonalna, brak zdolności do współodczuwania przez myślące maszyny. Analizując te drugie, omawia przykłady fantastycznych i realnych możliwości transformacji ciała, np. wymiany zużytych organów, klonowania czy chirurgii plastycznej.



Słowa kluczowe:

science fiction, maszyna, robot

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Rudzka, M. (2000) „Robot”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 141–152. doi: 10.36744/kf.4207.

Autorzy

Magdalena Rudzka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Stu­dentka UW (Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistycz­ne), pracuje w Centrum Sztuki Współczesnej. Publikowała w „Społeczeństwie Otwartym”



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Magdalena Rudzka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.