„Metropolis” (Fragment)

Thea von Harbou

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
scenarzystka (Niemcy)

Abstrakt

Fragment słynnej powieści, na podstawie której powstał równie słynny film. Jest on tutaj prezentowany nie tylko jako niezbędne uzupełnienie tematu „Sztucznego człowieka”, ale także jako dokument epoki (zapomniany oryginalny przekład Witolda Zechentera sprzed ponad 70 lat).



Słowa kluczowe:

powieść, fragment, Witold Zechenter

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

von Harbou, T. (2000) „«Metropolis» (Fragment)”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 73–82. doi: 10.36744/kf.4202.

Autorzy

Thea von Harbou 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
scenarzystka Niemcy

Scenarzystka, żona Fritza Langa, z którym zrealizowała filmy: Zmęczona śmierć (1921), Indyjski grobowiec (1921), Dr Mabuse (1922), Zygfryd (1923), Zemsta Krymhildy (1924), Me­tropolis (1926), Szpiedzy (1927), Kobieta na Księżycu (1928), M-morderca (1931), Testament Dr Mabuse (1933); autorka scenariuszy Czarciego pola (1922) i Fantomu (1922) Friedricha W Murnaua. Współpracowała z Dreyerem i Mayem. Po 1933 r. oficjalny scenarzysta Izby Kultury Rzeszy.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Thea von Harbou

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.