Filmowe wizerunki Joanny d’Arc. Ilustracja etapów rozwoju światowej kinematografii
Abstrakt
Płażewski omawia sposoby portretowania Joanny d’Arc w 18 filmach powstałych w XX w. Poszczególne filmy analizowane są w szerszym kontekście kolejnych faz rozwoju kinematografii. Płażewski opisuje style gry aktorskiej, zwraca uwagę na wzajemne relacje i odniesienia poszczególnych ekranizacji. Podkreśla, że reżyserzy filmowi, w tym Ucicky, Delannoy, Dreyer, Besson i inni, nie kładli takiego samego nacisku na istotne fakty z życia Joanny d’Arc. Jej zwycięstwa militarne pojawiły się w filmach Caseriniego i DeMille’a, którzy zapowiadali jej funkcje polityczne, np. zjednoczenie Francji i walkę z Anglikami. Bresson i Rossellini, apologeci męczeństwa Joanny d’Arc, podkreślali jej niezachwianą wiarę, przekonanie o misji i naturalność w obcowaniu z Absolutem.
Słowa kluczowe:
Joanna d'Arc, historia Francji, wojna stuletniaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Jerzy Płażewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Historyk i krytyk filmu, autor licznych publikacji z dziedziny filmu, współpracownik wielu czasopism filmowych w Polsce i za granicą. Opublikował m. in. książki Historia filmu dla każdego (1986), Historia filmu francuskiego 1895-1989 (1992).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Jerzy Płażewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jerzy Płażewski, Różyczka i karma dla psów. Dwie dzisiejsze tezy o wkładzie Orsona Wellesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość