Filmowe wizerunki Joanny d’Arc. Ilustracja etapów rozwoju światowej kinematografii

Jerzy Płażewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Płażewski omawia sposoby portretowania Joanny d’Arc w 18 filmach powstałych w XX w. Poszczególne filmy analizowane są w szerszym kontekście kolejnych faz rozwoju kinematografii. Płażewski opisuje style gry aktorskiej, zwraca uwagę na wzajemne relacje i odniesienia poszczególnych ekranizacji. Podkreśla, że reżyserzy filmowi, w tym Ucicky, Delannoy, Dreyer, Besson i inni, nie kładli takiego samego nacisku na istotne fakty z życia Joanny d’Arc. Jej zwycięstwa militarne pojawiły się w filmach Caseriniego i DeMille’a, którzy zapowiadali jej funkcje polityczne, np. zjednoczenie Francji i walkę z Anglikami. Bresson i Rossellini, apologeci męczeństwa Joanny d’Arc, podkreślali jej niezachwianą wiarę, przekonanie o misji i naturalność w obcowaniu z Absolutem.



Słowa kluczowe:

Joanna d'Arc, historia Francji, wojna stuletnia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Płażewski, J. (2001) „Filmowe wizerunki Joanny d’Arc. Ilustracja etapów rozwoju światowej kinematografii”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 34–43. doi: 10.36744/kf.4150.

Autorzy

Jerzy Płażewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Historyk i kry­tyk filmu, autor licznych publikacji z dzie­dziny filmu, współpracownik wielu czasopism filmowych w Polsce i za grani­cą. Opublikował m. in. książki Historia filmu dla każdego (1986), Historia filmu francuskiego 1895-1989 (1992).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Jerzy Płażewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.