Różyczka i karma dla psów. Dwie dzisiejsze tezy o wkładzie Orsona Wellesa
Abstrakt
Jak pisze sam Płażewski, jego zadaniem jest postawienie ekstremalnej tezy, że „fenomen Wellesa” był istotnie przełomem w historii sztuki filmowej. Paradoksalnie, owa ekstremalna teza nie mogła być postawiona przez krytyków w latach 40. bo wówczas brak jeszcze było danych i dowodów na to, że Welles istotni zmienił oblicze kina. Z kolei młodzi krytycy traktują Wellesa jako geniusza „od zawsze” i nie czują potrzeby weryfikowania czy zanalizowania tego sądu. Płażewski twierdzi, że tylko obserwacja kogoś, kto od początku śledził karierę amerykańskiego mistrza, może utrafić w sedno sprawy. Autor próbuje więc dociec, co takiego zdecydowało o wielkości Wellesa – wykracza przy tym poza obiegowe opinie, że głównym dokonaniem reżysera było zmodernizowanie środków filmowego wyrazu. Podstawowej wartości jego twórczości szuka raczej w traktowaniu przezeń kategorii „prawdy”, w ukazaniu, że „prawda” nie musi być tylko tym lub tamtym, ale może też być tym i tamtym. Płażewski uznaje, że kino Wellesa dokonało przełomu przede wszystkim dlatego, ze „rozsławiło dwuznaczność”.
Słowa kluczowe:
Orson Welles, historia kina, niejednoznacznośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Jerzy Płażewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Historyk i krytyk filmu, autor licznych publikacji z dziedziny filmu, współpracownik wielu czasopism filmowych w Polsce i za granicą („Film”, „Kino”, „Film na świecie”). Opublikował m. in. książki: Historia filmu dla każdego ( 1986), Historia filmu francuskiego 1895-1989 (1992), Historia filmu 1895-2005 (2005).
Statystyki
Abstract views: 36PDF downloads: 11
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Jerzy Płażewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jerzy Płażewski, Filmowe wizerunki Joanny d’Arc. Ilustracja etapów rozwoju światowej kinematografii , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków