Portret w filmie, wideo i Internecie. Kilka aksjomatów, porównań i przykładów
Abstrakt
Wynalezienie fotografii pomogło zmienić funkcję portretu w sztuce. Przestał on być elitarnym dziełem sztuki. Lellis definiuje najważniejsze cechy portretowania i dokonuje krytycznej analizy portretu w kinie i wideo, dwóch mediach, które odegrały dominującą rolę w XX w. Zastanawia się również nad tym, w jaki sposób media cyfrowe, zwłaszcza Internet (z autoportretami na stronach internetowych), mogą jeszcze bardziej przekształcić portret, prowadząc do radykalnej zmiany w prezentacji zewnętrznych cech jednostki.
Słowa kluczowe:
portret, autoportret, media cyfroweBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
George Lelliskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Coker College Stany Zjednoczone
Profesor komunikowania, dyrektor Elizabeth Boatwright Coker Performing Arts Center w Coker College w Hartsville, w Południowej Karolinie (USA). Jest autorem książki Bertold Brecht, „Cahiers du Cinema” and Contemporary Film Theory (Michigan 1982). Wraz z Hansem-Bemhardem Moellerem napisał studium na temat Volkere Schlöndorfifa (Southern Illinois University Press).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 George Lellis

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.