W poszukiwaniu własnej tożsamości. Fenomen wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego
Abstrakt
Dzięglewski omawia działalność artystyczną Jerzego Skolimowskiego, jednego z tych polskich reżyserów, którzy po zakończeniu tzw. polskiej szkoły filmowej próbowali odnaleźć niezależną postawę twórczą. Skolimowski był wówczas najciekawszym przedstawicielem kina autorskiego. Andrzej Leszczyc, bohater Rysopisu i Walkowera, grany przez samego Skolimowskiego, wniósł do postaci wiele osobistych cech, trosk i rozterek, które odzwierciedlały problemy całego pokolenia. Podobnie było z bohaterem Bariery i bohaterami filmu Ręce do góry, ostatniego filmu Skolimowskiego nakręconego w Polsce. Ta silna cecha pokoleniowa i odwaga w poszukiwaniu oryginalnych rozwiązań formalnych sprawia, że – jak przekonuje Dzięglewski – filmy Skolimowskiego z tamtego okresu zachowują atrakcyjność i artystyczną siłę.
Słowa kluczowe:
Jerzy Skolimowski, Andrzej Leszczyc, tożsamośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Mariusz Dzięglewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Polska
Absolwent polonistyki UMCS, współpracownik m.in. „Akcentu”, „Znaku” „Dziennika Wschodniego”.
Statystyki
Abstract views: 25PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Mariusz Dzięglewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.