Film i muzyka w procesie integracji

Materiał nierecenzowany

Teresa Rutkowska

tz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206

Abstrakt

Autorka opisuje pierwszy etap kariery naukowej Alicji Helman, przypadający na lata 60., związany z refleksją nad muzyką filmową. Wykształcenie muzykologiczne i filmoznawcze pozwoliło badaczce na wyjątkowe ujęcie zagadnień, które lokowały się na pograniczu tych dwóch dziedzin. Helman była uczennicą Zofii Lissy, która zajmowała się estetyką muzyki filmowej. Była jednak przede wszystkim pasjonatką filmu i choć ceniła dokonania swojej mentorki, poszła własną drogą. Pierwsze przemyślenia zawarła w kilku tekstach napisanych dla pierwszej edycji „Kwartalnika Filmowego”. Koncepcje te rozwinęła następnie w trzech książkach: Rola muzyki w filmie (1964), Na ścieżce dźwiękowej (1968) i Dźwięczący ekran (1969). W okresie późniejszym zainteresowania Helman znacznie się poszerzyły i badaczka zajęła się teorią filmu. Jego aspekt muzyczny zawsze pozostał jej jednak bliski. (Materiał nierecenzowany).


Słowa kluczowe:

Alicja Helman, Zofia Lissa, Konferencja Kompozytorów i Krytyków Muzycznych 1949, muzyka filmowa, dźwięk w filmie, muzyka autonomiczna

Helman, A. (1961). Literatura muzyki filmowej. Kwartalnik Filmowy, (42), ss. 58-72.
  Google Scholar

Helman, A. (1964). Rola muzyki w filmie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Helman, A. (1968). Na ścieżce dźwiękowej. O muzyce w filmie. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
  Google Scholar

Helman, A. (1969). Dźwięczący ekran. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Lissa, Z. (1937). Muzyka i film. Studium z pogranicza ontologii, estetyki i psychologii muzyki filmowej. Lwów: Księgarnia Lwowska.
  Google Scholar

Lissa, Z. (1961). Muzyka w polskich filmach eksperymentalnych. Kwartalnik Filmowy, (42), ss. 3-24.
  Google Scholar

Lissa, Z. (1964). Estetyka muzyki filmowej. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
  Google Scholar

Łobaczewska, S. (1956). Próba zbadania realizmu socjalistycznego w muzyce na podstawie polskiej twórczości 10-lecia. Studia Muzykologiczne, V.
  Google Scholar


Opublikowane
2025-04-03

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2025) „Film i muzyka w procesie integracji”, Kwartalnik Filmowy, (129), s. 297–312. doi: 10.36744/kf.3959.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
tz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206

Emerytowana redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”, tłumaczka. Publikuje w „Nowych Książkach”. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 102
PDF downloads: 39 PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.