Odbicie teorii feministycznych w szwedzkiej myśli filmowej

Aleksander Kwiatkowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Autor przedstawia niektóre nurty w szwedzkiej feministycznej myśli filmowej, m.in. w oparciu o rozprawę doktorską Tytti Soili Twarz kobiety (1991). Kwiatkowski zauważa również, że nie wszystkie kobiety za kamerą są dziś zwolenniczkami teorii feministycznych i że nie każdy film zrealizowany przez mężczyznę musi reprezentować „porządek patriarchalny”. Stawia nawet pytanie, czy ów porządek nie jest czasem mitem. Nie rozważając szczegółowo owego problemu, zajmuje się dokładniej analizą wątku męskiego spojrzenia na kobietę jako obiekt seksualny.



Słowa kluczowe:

feminizm, Tyttia Soila, męskie spojrzenie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Kwiatkowski, A. (2002) „Odbicie teorii feministycznych w szwedzkiej myśli filmowej”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 249–254. doi: 10.36744/kf.3889.

Autorzy

Aleksander Kwiatkowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Krytyk fil­mowy, publikuje w prasie szwedzkiej i polskiej. Wieloletni pracownik Szwedzkiego Instytutu Filmowego. Autor książek Swedish Film Classics (Stockholm 1983) i Film skandynawski (Warsza­wa 1986).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Aleksander Kwiatkowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.