Epilog – miejsca gry pamięci

Maaret Koskinen

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Sztokholmie (Szwecja)

Abstrakt

Artykuł jest fragmentem książki Ingmar Bergman: „Allting föreställer, ingenting är”. Filmen och teatern – en tvärsestetisk Studie docenionej w szczególny sposób również przez samego Bergmana. Autorka z wielkim znawstwem porusza się po obszarze twórczości tak teatralnej, filmowej, jak i literackiej Bergmana. Śledzi przenikanie się wątków, motywów, nastrojów, sposobów realizacji w poszczególnych obszarach działalności reżysera, uznając, że obszary owe w szczególnie mocny sposób przenikają się w jego twórczości. Choć artykuł dotyczy przede wszystkim jego późnej twórczości, to autorka odwołuje się do całej twórczości Bergmana, wskazując m.in. na silne motywy autobiograficzne oraz powracający motyw dziecka.

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Maaret Koskinen Ingmar Bergman: „Allting föreställer, ingenting är”. Filmen och teatern – en tvärsestetisk Studie, Nya Doxa, Stockholm 2001. © 2001 by Nya Doxa.


Słowa kluczowe:

Ingmar Bergman, autobiografizm, dziecko

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Koskinen, M. (2002) „Epilog – miejsca gry pamięci”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 91–116. doi: 10.36744/kf.3848.

Autorzy

Maaret Koskinen 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Sztokholmie Szwecja

Docent w Instytucie Filmoznawstwa Uniwersytetu w Sztokholmie, krytyk filmowy „Dagens Nyheter”; opublikowała trzy książki o twórczości Ingmara Bergmana: Spel och speglingar. En Studie i Ingmar Bergmans filmiska estetik (1993), Ingmar Bergman: „Allting föreställer, ingenting är”. Filmen och teatern – en tvärsestetisk Studie (2001), I begynnelsen var ordet. Ingmar Bergman och hans tidigaförfattarskap (2002).



Statystyki

Abstract views: 4
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Maaret Koskinen

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.