O Czerwonym Kapturku zjadającym wilka...
Abstrakt
Barthes powiada, że mit nie neguje rzeczy, on je oczyszcza, uniewinnia, przekształca w naturę i wieczność; nadaje im jasność; organizuje świat bez sprzeczności, gdyż bez głębi. Poglądy i przemyślenia uczonego podchwyciły feministki. Kobiety autorki zrozumiały zatem, że można posłużyć się dekonstrukcją mitu w celu stworzenia jego nowej wersji, że można stworzyć całkiem nowe mity, można również krytycznym okiem spojrzeć na tradycyjne mity kobiecości, by odsłonić zawarty w nich potencjał opresji. Wychodząc od syntetycznego przeglądu rozumienia mitu w różnych ujęciach, autorka przedstawia interesującą interpretację filmu The Company of Wolves (1984, reż. Neil Jordan, scen. A. Carter i N. Jordan; na podstawie opowiadań Angeli Carter) z odwołaniem m.in. do różnych baśni, również ich mutacji i wersji historycznych.
Słowa kluczowe:
feminizm, Neil Jordan, Angela CarterBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Urszula Abucewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska
Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Gdańskim. Pisze pracę doktorską w katedrze filmoznawstwa na temat wizerunków kobiet w filmach Bergmana. Ukończyła studium Gender Studies na UJ.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Urszula Abucewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.