Od „Tanga” do „Kafki”. Od klasycznej animacji do kina cyfrowego

Michał Bielawski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Bielawski bada drogę twórczą Zbigniewa Rybczyńskiego pod kątem używanych przez artystę technik – od zapisu analogowego, przez magnetyczny, aż do cyfrowego. Według autora Rybczyński zawsze szukał takich rozwiązań technicznych, które byłyby najbliższe jego rozumieniu kina – kina będącego zaprzeczeniem imitacji życia (a za taką uważał tradycyjną kinematografię). Reżyser wiecznie więc eksperymentował próbując dopasować język artystyczny do coraz to nowszych osiągnięć techniki, a jednocześnie sam stał się wynalazcą, by móc dać w pełni wyraz swoim poszukiwaniom. Bielawski twierdzi, że eksperymentatorstwo Rybczyńskiego w dziedzinie rozwiązań technicznych było właściwie powolną ewolucją i nieustannym ulepszaniem jednej jedynie techniki zapisu – wielokrotnej ekspozycji. Autor śledzi poszukiwania reżysera opisując jego spotkania z kolejnymi nowościami, takimi jak system High Definition (HD) czy Motion Control.



Słowa kluczowe:

Zbigniew Rybczyński, animacja, wielokrotna ekspozycja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-09-30

Cited By / Share

Bielawski, M. (2003) „Od „Tanga” do «Kafki». Od klasycznej animacji do kina cyfrowego”, Kwartalnik Filmowy, (43), s. 162–172. doi: 10.36744/kf.3787.

Autorzy

Michał Bielawski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Recenzent filmowy, współpra­cuje z miesięcznikiem „Kino”, „City Magazine”, kwartalnikiem „TV&Film Kamera” oraz z Reda­kcją Publicystyki Kulturalnej II Programu Pol­skiego Radia, gdzie prowadzi cykliczną audycję poświęconą filmowi dokumentalnemu.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Michał Bielawski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.