Triz i „tristeza”. Sposoby uobecniania pamięci kolonialnej na przykładzie „Metamorfozy ptaków” Catariny Vasconcelos

Marta Aksztin

marta.aksztin@gmail.com
Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0009-0005-7603-7509

Abstrakt

Artykuł jest analizą sposobów uobecniania pamięci kolonialnej na przykładzie filmu Metamorfoza ptaków (A Metamorfose dos Pássaros, reż. Catarina Vasconcelos, 2020). Wychodząc od namysłu nad rodzajami i znaczeniem elementów formalnych, autorka przygląda się mechanizmom pracy pamięci i strategiom uwidaczniania wątków oraz motywów związanych z portugalskim imperializmem. Centralnym pojęciem, wokół którego został skonstruowany wywód, jest saudade, czyli portugalski wariant tęsknoty. Autorka sięga po ideę podmiotu saudadycznego przedstawioną przez Eduarda Lourenço i rozpatruje ją w kontekście klasycznej psychoanalitycznej koncepcji żałoby i melancholii oraz kategorii nostalgii zaproponowanej przez Svetlanę Boym, tropiąc związki saudade z portugalskim imaginarium kolonialnym i pamięcią o kolonializmie. Fikcyjny dokument autobiograficzny jest tu analizowany jako narzędzie nadpisywania historii, umożliwiające fantazjowanie o jej możliwych wersjach.


Słowa kluczowe:

pamięć, saudade, nostalgia, kolonializm, kino portugalskie, Catarina Vasconcelos

Boym, S. (2007). Nostalgia and Its Discontents. The Hedgehog Review, 9 (2), ss. 7-18.
  Google Scholar

Boym, S. (2019). Nostalgia jako źródło cierpień (tłum. Iwona Boruszkowska). Ruch Literacki, 1 (352). https://doi.org/10.24425/rl.2018.124791
DOI: https://doi.org/10.24425/rl.2018.124791   Google Scholar

Cardina, M. (2023). O Atrito da Memória: Colonialismo, Guerra e Descolonização no Portugal Contemporâneo. Lisboa: Tinta da China.
  Google Scholar

Dybel, P. (1999). Przemijalność piękna i melancholia Freuda. Teksty Drugie, (3), ss. 17-31.
  Google Scholar

Dybel, P. (2000). Urwane ścieżki: Przybyszewski – Freud – Lacan. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Freud, S. (1991). Żałoba i melancholia (tłum. B. Kocowska). W: K. Pospiszyl (red.), Zygmunt Freud. Człowiek i dzieło (ss. 295-308). Wrocław – Warszawa – Kraków: Ossolineum.
  Google Scholar

Lourenço, E. (1978). O Labirinto da Saudade: Psicanálise Mítica do Destino Português. Lisboa: Publicações Dom Quixote.
  Google Scholar

Lourenço, E. (1999). Portugal como Destino seguido de Mitologia da Saudade. Lisboa: Gradiva.
  Google Scholar

Lourenço, E. (2011). Do Colonialismo como Nosso Impensado. Lisboa: Gradiva.
  Google Scholar

Łukaszyk, E. (2015). Imperium i nostalgia. „Styl późny” w kulturze portugalskiej. Warszawa: DiG.
  Google Scholar

Maeso, S. R. (2016). O Turismo e a Academia da „Idade dos Descobrimentos” em Portugal: o Silenciamento/Reprodução do Racismo no Loop Pós-Colonial. Revista Política e Trabalho, (44), ss. 27-49.
  Google Scholar

Marques, I. (2020, 1 października). Catarina Vasconcelos: „Não Há Fronteiras para a Morte e Isso é Capaz de nos Unir”. Gerador.eu. https://gerador.eu/catarina-vasconcelos-nao-ha-fronteiras-para-a-morte-e-isso-e-capaz-de-nos-unir
  Google Scholar

Mendonça, B. (2023, 13 października). Catarina Vasconcelos: „Faço Filmes Porque a Minha Mãe Morreu e Porque Quero Ter Muitas Vidas Dentro Desta”. Expresso.pt. https://expresso.pt/podcasts/a-beleza-das-pequenas-coisas/2023-10-13-Catarina-Vasconcelos-Faco-filmes-porque-a-minha-mae-morreu-e-porque-quero-ter-muitas-vidas-dentro-desta.-Filmar-e-viver-mais-93465252
  Google Scholar

Ribeiro, C. M. (2004). Uma História de Regressos: Império, Guerra Colonial e Pós-Colonialismo. Porto: Edições Afrontamento.
  Google Scholar

Žižek, S. (2001). Melancholia i akt etyczny (tłum. M. Szuster). Res Publica Nowa, (10), ss. 94-109.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-23

Cited By / Share

Aksztin, M. (2024) „Triz i „tristeza”. Sposoby uobecniania pamięci kolonialnej na przykładzie «Metamorfozy ptaków» Catariny Vasconcelos”, Kwartalnik Filmowy, (128), s. 29–50. doi: 10.36744/kf.3661.

Autorzy

Marta Aksztin 
marta.aksztin@gmail.com
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0009-0005-7603-7509

Absolwentka kulturoznawstwa w ramach Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz podyplomowego studium z zakresu produkcji sztuk performatywnych (CGPAE) w Lizbonie; była studentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Pracuje przy interdyscyplinarnych projektach z pogranicza sztuk performatywnych i instalacji artystycznej. Współzałożycielka Colapso Plataforma Criativa – międzykulturowej przestrzeni badań artystycznych z siedzibą w Lizbonie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół pamięci zbiorowej i jej dyskursywnych reprezentacji.



Statystyki

Abstract views: 22
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Marta Aksztin

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.