Podróże do kresu możliwości, czyli o transgresji w metafilmowym dyskursie François Ozona

Marta Bartkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

François Ozon często jest wychwalany za nieprzewidywalność schematów fabularnych, które stosuje, zaś innym razem oskarżany o kiczowatość swoich filmów. Bartkowska odkrywa w jego niejednoznacznej twórczości raczej rys transgresji, która w tym wypadku miałaby polegać na obraniu szczególnej strategii: Ozon przekracza schematyzm, zestawiając ze sobą i zderzając konwencje odmiennych modeli wypowiedzi i miesza je ze sobą w obrębie jednego dzieła. Ta metoda pozwala mu zachować swobodę twórczą, a widzom dostarcza coraz to nowszych zagadek filmowych do rozwikłania.



Słowa kluczowe:

François Ozon, transgresja, kicz

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-06-30

Cited By / Share

Bartkowska, M. (2004) „Podróże do kresu możliwości, czyli o transgresji w metafilmowym dyskursie François Ozona”, Kwartalnik Filmowy, (46), s. 126–142. doi: 10.36744/kf.3645.

Autorzy

Marta Bartkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka Instytutu Wiedzy o Kulturze UW i filmoznawstwa na UJ.



Statystyki

Abstract views: 9
PDF downloads: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Marta Bartkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.