„Złe wychowanie” Pedro Almodóvara. Zagubiony we własnym labiryncie
Joanna Bardzińska
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet Complutense w Madrycie (Hiszpania)
Eduardo R. Merchan
Uniwersytet Complutense w Madrycie (Hiszpania)
Abstrakt
Złe zachowanie Pedra Almodóvara było filmem bardzo wyczekiwanym i już przed premierą owianym aurą skandalu. Rzeczywistość jednak okazała się inna, ciekawsza i bardziej złożona. Film Almodóvara – co podkreślają autorzy – jest intymną wypowiedzią reżysera, gdzie z jednej strony w labiryncie znaczeń, cytatów i powtórzeń ujawnił się wielki kunszt artysty, z drugiej zaś ta próba zdefiniowania siebie zagubiła autentyzm i oryginalność dzieła.
Słowa kluczowe:
Pedro Almodóvar, kino hiszpańskie, skandalBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Bardzińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Complutense w Madrycie Hiszpania
Absolwentka UW Wydziału Neofilologii (Katedra Iberystyki). Stypendystka Unii Europejskiej Socrates Erasmus. Doktorantka na wydziale Nauk Informacyjnych Uniwersytetu Complutense w Madrycie (stypendium Hiszpańskiej Agencji Współpracy Międzynarodowej).
Autorzy
Eduardo R. MerchanUniwersytet Complutense w Madrycie Hiszpania
Profesor Wydziału Audiowizualnego Uniwersytetu Complutense w Madrycie. Wykładowca teorii Obrazu, Historii Fotografii i Historii Kina Hiszpańskiego. Publikuje w czasopismach: „La Calle”, „Manhattan”, „Mayo”, „Cinerama”.
Statystyki
Abstract views: 38PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Joanna Bardzińska, Edouardo R. Merchan

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.