„La movida” a wczesny okres twórczości Pedro Almodóvara
Abstrakt
Terminem la movida określa się w Hiszpanii ruch odnowy w kulturze i sztuce rozwijający się po śmierci generała Franco. Do głosu doszło wtedy pokolenie młodych twórców, wprowadzających nowoczesne trendy w muzyce, modzie, literaturze, malarstwie i kinie, którym nadawano niekiedy nazwę „subkultury narkotyków”. La movida powstała z inspiracji londyńskim neo-punkiem, ale także z wymieszania wpływów kultury pop, punk, heavy metal z rodzimymi elementami zarzueli i sevillanas, po które sięgali młodzi twórcy, trawestując je i parodiując. Artystyczna działalność Almodóvara w tym okresie obejmowała twórczość literacką i filmową, reżyser występował także jako aktor i piosenkarz popowo-rockowy. Autorka opisuje, w jaki sposób reżyser wykorzystywał doświadczenia artystyczne (i nie tylko) z okresu la movidy w swojej późniejszej twórczości.
Słowa kluczowe:
la movida, Pedro Almodóvar, kino hiszpańskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Citkokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet w Białymstoku Polska
Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność fllmoznawcza) na Uniwersytecie Łódzkim. Adiunkt w Zakładzie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku. Zajmuje się badaniami nad emocjami w sztuce współczesnej, kinem europejskim, twórczością Pedra Almodóvara.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Katarzyna Citko

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.