Teczka kartonowa z klapkami, albo Skurczybyk i inni
Abstrakt
Autorka opisuje dzieje filmu, który nigdy nie miał szans zaistnieć na ekranach. Mowa o filmie Henryka Kluby Pięć i pół Bladego Józka według opowiadania Wiesława Dymnego. Film opowiada o grupie młodych ludzi z prowincji, którzy nie przystawali do obowiązujących w Polsce Ludowej wzorców osobowych. Marzyli o wolności i szerokich przestrzeniach, o życiu wolnym od rutyny i codziennych obowiązków. Film Kluby z pewnością nie był arcydziełem, ale znamienny jest lęk decydentów przed prowokacją, jaka tam była zawarta. Autorka zwraca uwagę na fakt, że nie tylko kwestie polityczne odgrywały tu rolę, ale też swoisty konserwatyzm obyczajowy, jaki cechował urzędników decydujących o dopuszczeniu filmu na ekrany.
Słowa kluczowe:
Henryk Kluba, Wiesław Dymny, adaptacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Bogumiła Michalskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka filmoznawstwa UJ, zdobywczyni III miejsca w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla Młodych Krytyków Filmowych, wyróżniona na Studenckiej Konferencji Naukowej "Kino-Media-Emocje" na Uniwersytecie Łódzkim w 2002, doktorantka amerykanistyki UJ.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Bogumiła Michalska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.