„Tokio, Ga”, czyli Tokio według Wima Wendersa
Abstrakt
Tokyo, Ga jest zapisem filmowym z podróży Wima Wendersa do Tokio – miasta, w którym żył i tworzył mistrz kina japońskiego Yasujiro Ozu. Nie jest to jednak pielgrzymka, lecz próba konfrontacji własnych wyobrażeń Wendersa o tym miejscu, zbudowanych na kanwie filmów najbardziej podziwianego reżysera z rzeczywistością roku 1983. Od śmierci Ozu upłynęło już 20 lat. Z jednej strony autor podąża mocno już zatartym przez czas tropem Ozu, rozmawia z jeszcze żyjącymi współpracownikami, którzy mają w pamięci wciąż żywy obraz mistrza; przemierza ulice, na których rozgrywały się sceny jego filmów, wreszcie odwiedza cmentarz, na którym spoczęły jego prochy. Z drugiej strony jest to zapis własnych wrażeń, spostrzeżeń, refleksji (często głośno wypowiadanych) na temat tego fascynującego i egzotycznego miejsca. W efekcie powstaje bardzo bezpośrednia i osobista filmowa opowieść o bardzo osobistej podróży.
Słowa kluczowe:
Wim Wenders, Yasujiro Ozu, TokioBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Olga Rainkakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Studentka historii sztuki UW, fotograf.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Olga Rainka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.