„Á cause du soleil”
Abstrakt
Rashomon Akiry Kurosawy jest dla autorki pretekstem do podjęcia rozważań nad zbieżnością myśli, która niczym heglowski Geist łączy sprzeczny pod wieloma względami światopogląd Europy Zachodniej i Dalekiego Wschodu. Zbieżność między wykorzystanymi przez Kurosawę opowiadaniami Ryunosuke Akutagawy (Rashomon, Yabu no naka) a głośnymi tekstami egzystencjalizmu europejskiego (Les mains sales J.-P. Sartre’a, L’étranger A. Camusa), wyrażająca się w niemal identycznych sformułowaniach, pytaniach i zwrotach, podkreśla europejski rodowód artystyczny reżysera. Na przykładzie jednego z bohaterów filmu Rashomon (Tajomaru) esej stawia retoryczne pytanie o motywację irracjonalnych działań ludzkich. Zbieżność eksplikacji motywów ekstremalnego czynu (zabójstwa) dokonanego przez ludzi wywodzących się z różnych kultur okazuje się zastanawiająca.
Słowa kluczowe:
Akira Kurosawa, egzystencjalizm, kino japońskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agata Wągielkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Absolwentka muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie związana z wydziałem muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Agata Wągiel

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.