Na marginesie „Późnej jesieni” Ozu. Spostrzeżenia na temat czasu
Abstrakt
Tekst Janickiego jest poświęcony problematyce czasu w filmach Yasujiro Ozu, w szczególności zaś zagadnieniom dotyczącym dramaturgii, rytmu narracji oraz służącym im rozwiązaniom formalnym. Dramaturgia jest w przypadku Ozu warunkowana światopoglądem zen, z którego wynika specyficzny stosunek do zależności przyczynowo-skutkowych i narracyjnego „teraz”. Z takim światopoglądem związany jest również problem „nie-myślenia”, swoistego rozogniskowania perspektywy i kontemplacji momentu samego w sobie. W tekście podejmowane są także problemy stosunku reżysera do aktora i widza oraz przeżywania czasu przez podmiot, zarówno występujący w filmie, jak i oglądający. Analizowane kwestie są zestawiane z pojęciami światopoglądowo-estetycznymi, takimi jak mono-no-aware i mu, jak również z problemem interpretacji symbolicznej i stosunku do przemijania i śmierci.
Słowa kluczowe:
Yasujiro Ozu, kino japońskie, czasBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Maciej Janickikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Absolwent muzykologii oraz student historii sztuki na UW. Doktorant na Uniwersytecie Wrocławskim.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Maciej Janicki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.