Społeczne szkodniki. Filmowe portrety współczesnej młodzieży japońskiej

Joanna Mazia

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka dostrzega analogię między wyraźnie zarysowaną obecnością filmów o młodzieży we współczesnym kinem japońskim a kinematografią lat 50. i 60., podkreślając jednak, że obecny rozkwit filmów tego typu ma inny charakter, gdyż trudno go traktować w kategoriach spójnego nurtu. Filmy te przemawiają różnymi językami, tworzą je reżyserzy różnych pokoleń nie powiązani ze sobą deklaracjami czy programami. Wspólne dla tych filmów jest przekonanie, że młody człowiek jest najodpowiedniejszym medium do wyrażania krytycznej opinii na temat rzeczywistości, gdyż sytuacja kryzysowa trwająca w Japonii od początku lat 90. najmocniej odbija się na młodym pokoleniu. Brak obiecujących perspektyw przy dobrej sytuacji materialnej pozbawia młodych Japończyków motywacji do działania i utraty celów życiowych. Manifestem niezgody na rzeczywistość jest więc bierność. Zdecydowana większość współczesnych japońskich bohaterów filmowych jest outsiderami.



Słowa kluczowe:

młodzież, outsider, kino japońskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-09-30

Cited By / Share

Mazia, J. (2005) „Społeczne szkodniki. Filmowe portrety współczesnej młodzieży japońskiej”, Kwartalnik Filmowy, (51), s. 154–166. doi: 10.36744/kf.3545.

Autorzy

Joanna Mazia 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Studentka filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.



Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Joanna Mazia

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.