Ostatnie wyjście „uchodźcy przez pomyłkę” z Europy Wschodniej. Kino na prawach gościnności i przedstawienia

Katarzyna Murawska-Muthesius

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Birkbeck, Uniwersytet Londyński (Wielka Brytania)

Abstrakt

Autorka, przyjmując za punkt wyjścia dekonstrukcję warunków gościnności Jacques’a Derridy i jej „kłopotliwej analogii” do wrogości (gra słów: „hospitality” – „hostility”) twierdzi, że „kino z akcentem” (‘cinema with an accent), tworzone przez reżyserów na emigracji, pomaga rozszerzyć badania nad ontologią gościnności, ujawniając jej powiązania z przedstawieniem. Artykuł proponuje rozszerzyć refleksję Derridy dotyczącą gościnności poza tragedię uchodźców uciekających przed prześladowaniem i głodem oraz zastosować ją do „zwykłych” gości z Europy Wschodniej, kierujących się raczej potrzebami emocjonalnymi niż politycznymi czy ekonomicznymi. Film Pawła Pawlikowskiego Ostatnie wyjście rozważa się tu jako zdecydowane wkroczenie na pole bitwy przedstawienia, obnażające powszechne reżimy „światowości” (‘worlding’) i „płciowości” (‘gendering’) kobiety gościa/imigranta ze Wschodniej Europy, przekraczającej próg Lepszego Świata. „Różność” bohaterki leży w jej rosyjskości i, co za tym idzie, dostępne dla niej pakty gościnności zakładają podległość wzorcom przedstawienia ustanowionym przez gospodarza, to jest zgodę na (nieprawdziwą) rolę osoby szukającej azylu i późniejsze jej poddanie się procesowi seksualizacji w obozie dla uchodźców.



Słowa kluczowe:

Jacques Derrida, Paweł Pawlikowski, gościnność

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Murawska-Muthesius, K. (2006) „Ostatnie wyjście «uchodźcy przez pomyłkę» z Europy Wschodniej. Kino na prawach gościnności i przedstawienia”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 172–185. doi: 10.36744/kf.3512.

Autorzy

Katarzyna Murawska-Muthesius 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Birkbeck, Uniwersytet Londyński Wielka Brytania

Wcześniej kurator w Muzeum Narodowym w Warszawie, uczy metodologii historii sztuki w Birkbeck College, na Uniwersytecie Londyńskim na wydziale kształcenia ustawicznego. Redago­wała między innymi Borders in Art: Revisiting Kunstgeographie(Warszawa, 2000). Jest jednym z założycieli międzynarodowego rocznika Blok: Międzynarodowe pismo poświęcone kulturze sta­linowskiej i poststalinowskiej (Bydgoszcz, 2002). Przygotowuje książkę East/West (divi­sion: the Politics of Cold War Visuality.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Katarzyna Murawska-Muthesius

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.