Podróże Pawła Pawlikowskiego: telewizja, kino i kinestetyka

Dorota Ostrowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Edynburski (Wielka Brytania)

Abstrakt

Ostrowska ukazuje pewne stałe elementy warsztatu Pawła Pawlikowskiego jako dokumentalisty, reżysera telewizyjnego i twórcy filmów fabularnych – elementy tworzące zręby nowych estetyk, które nie są ani czysto telewizyjne, ani czysto kinowe. Autorka zauważa, że warunki, w których pracują współcześni filmowcy, a zwłaszcza wieloaspektowy wpływ telewizji na ich utwory, generują nowe formy audiowizualne, które można nazwać „kinestetyką”, a w ślad za tym – samych filmowców nazwać mianem „kinestetów”. Ostrowska podkreśla, że dzieła Pawlikowskiego karmią się sobą nawzajem, niejako są ze sobą w dialogu, ponieważ jego dokumenty i fabuły telewizyjne ustawicznie odsyłają do tradycji kinowej.



Słowa kluczowe:

Paweł Pawlikowski, kinestetyka, BBC

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Ostrowska, D. (2006) „Podróże Pawła Pawlikowskiego: telewizja, kino i kinestetyka”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 158–171. doi: 10.36744/kf.3511.

Autorzy

Dorota Ostrowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Edynburski Wielka Brytania

Wykłada film na Uniwersytecie Edynburskim. Interesuje się współczesnym filmem europejskim i azjatyckim, związkami pomiędzy kinem i telewizja, a także funkcjonowaniem globalnego przemysłu filmowego. Przygotowuje książkę European Cinemas in the TV Age, która będzie opublikowana w 2006 roku przez Edinburgh University Press.

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Dorota Ostrowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.