Spektakle kina w przestrzeniach architektury
Abstrakt
Autorka pisze o budowaniu zarówno przez film jak i przez architekturę – we współpracy z wrażliwością odbiorcy – własnego czasu i własnej przestrzeni, i o podobnym sposobie pobudzania przez nie do istnienia przestrzeni mentalnej, przeżywanej, pomimo zasadniczej różnicy w sposobie istnienia ich obrazowości (materialnym w wypadku architektury i iluzyjnym w wypadku filmu). Zdaniem Waletko na poziomie indywidualnego doświadczania architektury, teoria filmu wzbogaca słownik architektoniczny m.in. o ideę montażu. Autorka porusza też zagadnienie cielesności (autora i odbiorcy) wyznaczającej stosunki panujące w naszej przestrzeni wizualnej, zagadnienie montażu międzykadrowego i wewnątrzkadrowego, wyjaśnia kategorię przezroczystości (realnej i formalnej) na gruncie architektonicznym i filmowym oraz porównuje ruch planu, kadrowanie w filmie i architekturze.
Słowa kluczowe:
architektura, cielesność, kadrowanieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Waletkokwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim, pracuje w Centrum Sztuki Filmowej w Katowicach.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Katarzyna Waletko

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.