Siedem razy siedem, czyli jak skonstruować horyzont sensotwórczy w siedmiu krokach na przykładzie siedmiu filmów Marka Koterskiego
Abstrakt
Kim jest Adaś Miauczyński? Szukając odpowiedzi na pytania związane z tożsamością bohatera filmów Marka Koterskiego, autorka artykułu sięga po prace Charlesa Taylora. Pojęcie „konstruowania horyzontu sensotwórczego”, kluczowe w ujęciu filozofa, w odniesieniu do dzieł Koterskiego stanowi synonim wypracowywania przez twórcę oryginalnej strategii autorskiej. Odwołując się do siedmiu rysów (auto)biografii Miauczyńskiego, autorka wskazuje na najważniejsze kroki prowadzące do wykrystalizowania się owego horyzontu (zdefiniowanie „ja” oraz systemu wartości, kształtowanie oryginalnego języka, uznanie wagi dialogu itd.). Twórczość Koterskiego, oglądana z tej perspektywy, wydaje się ewoluującym w czasie traktatem o (po)nowoczesnej kondycji człowieka, w którym kwestie bycia „autorem filmowym” i „autorem własnego życia” nieustannie się dopełniają.
Słowa kluczowe:
Marek Koterski, Charles Taylor, Adaś MiauczyńskiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Kempnakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Doktorantka w Zakładzie Historii Literatury Oświecenia i Romantyzmu na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; redaktorka tomu zbiorowego Adam Mickiewicz. U stóp pomnika (2007); publikuje w „Kwadraturze Koła”, „Roczniku Kulturoznawczym” i internetowym magazynie „artPapier”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Magdalena Kempna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Kempna, Gabinet luster Krzysztofa Kieślowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)