Siedem razy siedem, czyli jak skonstruować horyzont sensotwórczy w siedmiu krokach na przykładzie siedmiu filmów Marka Koterskiego

Magdalena Kempna

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Kim jest Adaś Miauczyński? Szukając odpowiedzi na pytania związane z tożsamością bohatera filmów Marka Koterskiego, autorka artykułu sięga po prace Charlesa Taylora. Pojęcie „konstruowania horyzontu sensotwórczego”, kluczowe w ujęciu filozofa, w odniesieniu do dzieł Koterskiego stanowi synonim wypracowywania przez twórcę oryginalnej strategii autorskiej. Odwołując się do siedmiu rysów (auto)biografii Miauczyńskiego, autorka wskazuje na najważniejsze kroki prowadzące do wykrystalizowania się owego horyzontu (zdefiniowanie „ja” oraz systemu wartości, kształtowanie oryginalnego języka, uznanie wagi dialogu itd.). Twórczość Koterskiego, oglądana z tej perspektywy, wydaje się ewoluującym w czasie traktatem o (po)nowoczesnej kondycji człowieka, w którym kwestie bycia „autorem filmowym” i „autorem własnego życia” nieustannie się dopełniają.



Słowa kluczowe:

Marek Koterski, Charles Taylor, Adaś Miauczyński

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-09-30

Cited By / Share

Kempna, M. (2007) „Siedem razy siedem, czyli jak skonstruować horyzont sensotwórczy w siedmiu krokach na przykładzie siedmiu filmów Marka Koterskiego”, Kwartalnik Filmowy, (59), s. 194–214. doi: 10.36744/kf.3448.

Autorzy

Magdalena Kempna 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Doktorantka w Za­kładzie Historii Literatury Oświecenia i Romanty­zmu na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; redaktorka tomu zbioro­wego Adam Mickiewicz. U stóp pomnika (2007); publikuje w „Kwadraturze Koła”, „Roczniku Kulturoznawczym” i internetowym magazynie „artPapier”.

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Magdalena Kempna

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.