Gabinet luster Krzysztofa Kieślowskiego
Abstrakt
Recenzja pracy zbiorowej pod redakcją Andrzeja Gwoździa zatytułowanej Kino Kieślowskiego, kino po Kieślowskim. Autorka omawia poszczególne artykuły, próbując sformułować uogólniająca myśl spajającą cały tom. Kempna podkreśla, że autorom pracy udało się przedstawić kilkanaście różnych twarzy reżysera (np. Kieślowski filmów dokumentalnych, Kieślowski fatalista, Kieślowski metafizyczny lub pseudometafizyczny), które zaświadczają o wysokiej dyskursywności jego filmowych dokonań, a zarazem o ich otwartości na rozmaite polemiki i dyskusje. Autorka zwraca uwagę na przemyślany układ tekstów, które budują swoistą otwartą narrację o życiu i dziele Kieślowskiego. Kolejne artykuły prezentują ewolucję postawy reżysera, ukazują kształtowanie się jego osobowości twórczej i właściwej mu koncepcji sztuki, przedstawiają dokonania artystyczne i pedagogiczne Kieślowskiego oraz poruszają problem recepcji jego dzieł. Według Kempnej, z tomu wyłania się przekonanie o głęboko humanistycznym wydźwięku twórczości Kieślowskiego, którą można postrzegać jako swego rodzaju gabinet luster odbijających współczesne koncepcje sztuki, a także rozmaite trendy i zjawiska dzisiejszej kultury, w tym również kinematografii.
Słowa kluczowe:
Andrzej Gwóźdź, Krzysztof Kieślowski, recenzjaBibliografia
Kino Kieślowskiego, kino po Kieślowskim, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Skorpion, Warszawa 2006.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Kempnakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Doktorantka na Wydziale Filologicznym UŚ. Redaktorka działu filmowego dwutygodnika internetowego „artPapier”. Przygotowuje doktorat o związkach kina najnowszego z problemem współczesnej duchowości.
Statystyki
Abstract views: 35PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Magdalena Kempna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.