„Carry On” za granicą
Abstrakt
Filmy z cyklu Carry On przesyca tak swoiście brytyjskie poczucie humoru, że nawet za granicą reklamuje się je jako kwintesencję czegoś najbardziej brytyjskiego. Nie są jednak przykładem hermetycznych tekstów zrozumiałych i popularnego tylko w Wielkiej Brytanii. Wręcz przeciwnie, cykl ten zdobył sobie ogromną popularność na całym świecie. Bannister zastanawia się nad fenomenem Carry On. Odsłania też prosty mechanizm komizmu serii: jej humor ów znamionują dwa zasadnicze aspekty, decydujące o jego chwytliwości: bufonada w warstwie wizualnej i dziecinna obsceniczność w warstwie słownej. Analizuje też ich społeczny aspekt – sposób, w jaki odzwierciedlają frustracje i spojrzenie na świat klasy robotniczej. Idąc jeszcze dalej, twierdzi, że jeśli rodowód komedii Carry On sięga poza świat osławionych pocztówek McGilla do satyry menippejskiej, zaś tradycja jej bohaterów poza gatunek nowoczesnej karykatury do świata karnawałowych frantów średniowiecza, wówczas ukryty za komizmem tych filmów sens społeczny ma charakter nie czysto brytyjski, lecz przynależy do wielu innych kultur.
Słowa kluczowe:
kino brytyjskie, humor, klasa robotniczaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
John Bannisterkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Ukończył studia na kierunku filmu i mediów na University of Central Lancashire.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 John Bannister

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.