Bolesław Matuszewski wraca do Francji. Reedycja tekstów sprzed stulecia
Abstrakt
Tekst jest swoistym podsumowaniem dorobku pisarskiego Bolesława Matuszewskiego, przygotowanym na okoliczność opublikowania w ubiegłym roku w Paryżu zbioru zatytułowanego Boleslas Matuszewski. Écrits cinématographiques. Wydanie to jest reedycją dwóch traktatów opublikowanych przez Matuszewskiego w Paryżu w 1898 roku. Czeczot-Gawrak omawia zawartość tej publikacji, a jednocześnie dokonuje ewaluacji dorobku Matuszewskiego, przypominając o jego wkładzie w historię myśli filmowej.
Słowa kluczowe:
Bolesław Matuszewski, polskie filmoznawstwo, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Zbigniew Czeczot-Gawrakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Filmoznawca, dyplomata, profesor doktor habilitowany nauk humanistycznych, autor licznych prac naukowych, były wykładowca uniwersytecki; popularyzator twórczości Bolesława Matuszewskiego. Ukończył prawo na UJ, w latach 1933-1939 pracował w MSZ (w konsulacie polskim w Starsburgu i w Lille). Walczył w Kampanii Wrześniowej i Powstaniu Warszawskim. Po wojnie w latach 1950-1981 pracował w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikował m.in. w „Polskim Przeglądzie Dyplomatycznym”, „Kulturze Filmowej”, „Kinie” i „Filmie”. Autor m.in. książek Film o sztuce. Nowe zjawisko kultury artystycznej (1974), Filmowe spotkania ze sztuką (1974), Zarys dziejów teorii filmu pierwszego pięćdziesięciolecia 1895-1945 (1977), Filmowa prezentacja sztuki. Architektura, malarstwo, rzeźba, grafika, sztuka ludowa, rzemiosło artystyczne (1979), Współczesna francuska teoria filmu (1982), Przed Wrześniem i Po Wrześniu: Ze Wspomnień Młodych Dyplomatow II Rzeczypospolitej (1998), Wspomnienia ze stulecia dyplomatyczne, żołnierskie i inne (2004).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Zbigniew Czeczot-Gawrak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.