Histeria historii. Wokół „Gorączki” Agnieszki Holland
Abstrakt
W szkicu na temat Gorączki Agnieszki Holland (1981), filmowej adaptacji Dziejów jednego pocisku (modernistycznej powieści Andrzeja Struga o rewolucji 1905 roku) autorka zastanawia się nad przyczynami drastycznego, pełnego przemocy i zdecydowanie odbiegającego od literackiego pierwowzoru potraktowania jedynej kobiecej bohaterki filmu, rewolucjonistki Kamy. Adaptacja Dziejów jednego pocisku była dla młodej reżyserki rytem przejścia – miała dokonać kolejnej transkrypcji, przepisania na język obrazów dwóch męskich tekstów: napisanej w 1909 roku powieści i czekającej na realizację adaptacji Krzysztofa Teodora Teoplitza z 1979 roku. Filmująca dotąd „sceny z życia prywatnego” reżyserka po raz pierwszy wkraczała do męskocentrycznej Historii, skonstruowanej na paradygmacie śmierci heroicznej. Autorka tekstu, analizując m.in. histeryczną narrację Gorączki, kompozycję obrazu filmowego, kadrowanie scen i odstępstwa od literackiego pierwowzoru, bada kolejne koncesje reżyserki na rzecz dyskursu dominującego, znalezienia się w polu męskocentrycznej Historii.
Słowa kluczowe:
Agnieszka Holland, rewolucja 1905, Andrzej Strug, śmierć heroicznaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Toniakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Badań Literackich, Polska Akademia Nauk Polska
Historyczka i krytyczka sztuki; interesuje się sztuką w perspektywie gender oraz wizerunkami artystek. W IBL PAN kończy doktorat o polskim dyskursie heroicznym; współautorka - wraz z zespołem prof. Marii Janion - wystawy „Polka. Medium-cień-wyobrażenie” (2005), a także projektu „Miejsce kobiet w polskiej literaturze, ideach i wyobraźni XIX i XX wieku”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Ewa Toniak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.