„Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, czyli mówić swoim głosem

Jan Rek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

We wstępie autor dokonuje rekapitulacji tez związanych z terminem „szkoła polska”. Stwierdza, że filmy należące do tego nurtu (m.in. dzieła Andrzeja Wajdy, Kazimierza Kutza i Andrzeja Munka) odniosły sukces i cieszyły się popularnością, ponieważ proponowana przez nie wizja świata wyzwalała w odbiorcach znaczenia i sensy, które w danych okolicznościach uchodziły za ważne, a także dotykała istotnych spraw związanych z problemami tożsamości narodowej. Rek pisze, że dzieła szkoły polskiej były w istocie dużo bardziej nośne znaczeniowo niż twierdziła ówczesna krytyka. Na tle tak rozumianego nurtu autor sytuuje film Pociąg Jerzego Kawalerowicza i analizuje go pod kilkoma kątami. Zauważa między innymi, że reżyser mógł sobie pozwolić na rezygnację z zajmowania się tematyką wojenną tylko pod warunkiem zaproponowania innej formuły kina. Pociąg nie jest zatem filmem o wojnie czy jej reperkusjach. Pod względem gatunkowym stanowi formę doskonale amorficzną, swego rodzaju hybrydę, w której splatają się schematy filmu sensacyjno-kryminalnego i melodramatu. Analizując kolejne sceny i relacje między bohaterami czy sposób gry aktorskiej (m.in. Zbigniewa Cybulskiego), Rek dochodzi do konkluzji, że Jerzy Kawalerowicz dystansował się tym filmem wobec szkoły polskiej, a tym samym upominał o prawo do mówienia odrębnym głosem, do uprawiania kina po swojemu.



Słowa kluczowe:

Jerzy Kawalerowicz, polska szkoła filmowa, Zbigniew Cybulski

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Rek, J. (2007) „«Pociąg» Jerzego Kawalerowicza, czyli mówić swoim głosem”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 92–102. doi: 10.36744/kf.3326.

Autorzy

Jan Rek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Wykładowca w katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkie­go. Aktualnie pracuje nad ksiażką o kinie Jerzego Kawalerowicza.



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Jan Rek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.