Przez moment. Film a filozofia nowoczesności

Leo Charney

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Iowa (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

W samym centrum doświadczenia nowoczesnego wyłania się kategoria momentu. Intensywność, z jaką zjawia się odczucie „teraz”, a jednocześnie intensywność, z jaką zanika, sprawiają, że doświadczenie momentu jest emblematyczne dla epoki „szoku” i „natężenia podniet zmysłowych”, wydobywając głęboki rozziew między odbiorem zmysłowym a przyswojeniem pojęciowym, między widzeniem a poznaniem. Tak opisują „moment” Walter Benjamin (w ramach Pasaży – dzieła stanowiącego w istocie montaż „momentów”: fragmentów, cytatów, komentarzy) i Martin Heidegger. Stąd już tylko krok do filmu – jeszcze XIX-wieczne badania fotograficzne Mareya i Muybridge’a z jednej strony, a z drugiej późniejsza refleksja Jeana Epsteina nad fotogenią i Siergieja Eisensteina nad „atrakcją” dowodzą, że ruch kinematograficzny i doświadczenie seansu kinowego w ścisły sposób wyrażają kluczowe dla nowoczesnego doświadczenia sprzeczności między intensywnością zmysłową a wymykaniem się poznania.

  • Tekst jest tłumaczeniem artykułu Leo Charneya In a Moment: Film and the Philosophy of Modernity z pracy zbiorowej Cinema and the Invention of Modern Life, red. L. Charney, V. R. Schwartz, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 1996 © 1996 by The Regents of the University of California.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

nowoczesność, filozofia, moment, poznanie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Charney, L. (2008) „Przez moment. Film a filozofia nowoczesności”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 5–18. doi: 10.36744/kf.3221.

Autorzy

Leo Charney 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Iowa Stany Zjednoczone

Zajmuje się historią wczes­nego kina; wykładał wiedzę o filmie na New York University, Northwestern University i University of Iowa. Współpracuje z portalem www.movies.com. Jest autorem książki Empty Moments: Cinema, Modernity, and Drift (1998) oraz m.in. reda­ktorem (wspólnie z Vanessą R. Schwartz) pracy zbiorowej Cinema and the Invention of Modern Life (1996).



Statystyki

Abstract views: 4


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Leo Charney

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.