Lacan, Žižek i Foucault oglądają „Skazanego na śmierć”. Próba (psycho)analizy serialu
Abstrakt
Gdzie tkwią korzenie popularności amerykańskiego serialu Skazany na śmierć? Esej ten odpowiada na to pytanie odwołując się do myśli Michela Foucaulta oraz filozofii filmu uprawianej przez Slavoja Žižka. Skazany na śmierć analizowany jest tu – zgodnie z mottem Žižka – jako fikcja bardziej rzeczywista od rzeczywistości. Przyjęcie powyższego założenia pozwala na odczytanie struktury fabularnej serialu jako poręcznej ilustracji mechanizmów rządzących podświadomością według psychoanalizy lacanowskiej. Ponadto rozpoznania z porządku psychoanalizy są tu zestawione z historią narodzin więzienia opisaną przez Foucaulta w książce Nadzorować i karać. W tym kontekście Skazany na śmierć jest odczytywany jako globalna fantazja o możliwości ucieczki jednostki z systemu władzy panoptycznej ku wolności niemożliwej. Na drodze analizy dwie możliwości lektury Skazanego na śmierć – lacanowska i foucaultowska – okazują się komplementarne. Ideologiczne korzenie popularności serialu zostają dzięki nim rozpoznane zarówno na poziomie makro (mechanizmy rządzące kulturą) jak i mikro (mechanizmy rządzące podświadomością).
Słowa kluczowe:
psychoanaliza, serial, Michel Foucault, Jacques Lacan, Slavoj ŽižekBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Jacek Kozłowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Student w Instytucie Kultury Polskiej UW. Scenarzysta kabaretu politycznego Rozmowy w tłoku. Laureat drugiego miejsca w konkursie Kultura popularna w Polsce za esej antropologiczny „Matka Loska działająca”. Zajmuje siej interpretowaniem zjawisk kultury popularnej przez pryzmat psychoanalizy.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Jacek Kozłowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.