Elegia dla ruchów kontestacyjnych w obrazach Przepływającego Świata („ukiyo-e”)
Abstrakt
Tekst mówi o esteycznych powiązaniach japońskiego kina nowej fali z ikonografią przednowoczesnej Japonii, „obrazami przepływającego świata” (ukiyo-e), pornograficznymi drzeworytami (shunga) i teatrem kabuki. Związki między ukiyo-e i kinem nowej fali autor przedstawił na przykładzie jednego z najbardziej znaczących filmów dekady Buraikan (1970, reż. Masahiro Shinoda, scen. Shuji Terayama). Jego autorzy, opierając się na powinowactwach estetycznych i narracyjnych, odzyskali kulturową ciągłość, która wydawała się bezpowrotnie przerwana w wyniku drugiej wojny światowej i nacjonalistycznej polityki Japonii.
Słowa kluczowe:
ukiyo-e, teatr kabuki, kino japońskieBibliografia
Desser David, Eros Plus Massacre: An Introduction to the Japanese New Wave Cinema, Indiana University Press, Bloomington 1988, s. 174.
Google Scholar
Janicki Stanisław, Film japoński: fakty, dzieła, twórcy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982, s. 112.
Google Scholar
Richie Donald, Notes for a Study on Shohei Imamura, Australian Film Institute, Syndey 1983.
Google Scholar
Screech Timon, Erotyczne obrazy japońskie, Universitas, Kraków 2006, s. 106-108, 173.
Google Scholar
Sorgenfrei Carol Fisher, Unspeakable Acts: The Avant-Garde Theatre of Shuji Terayama and Postwar Japan, University of Hawai Press, Honolulu 2005, s. 52-53.
Google Scholar
Turim Maureen, The Films of Oshima Nagisa: Images of a Japanese Iconoclast, University of California Press, London 1998, s. 21-22.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520918283
Google Scholar
Autorzy
Bartosz Zająckwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Student V r. filmoznawstwa UŁ.
Statystyki
Abstract views: 27PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Bartosz Zając

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Bartosz Zając, Między słowem a obrazem. Dyskurs eseju filmowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie