Elegia dla ruchów kontestacyjnych w obrazach Przepływającego Świata („ukiyo-e”)

Bartosz Zając

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Tekst mówi o esteycznych powiązaniach japońskiego kina nowej fali z ikonografią przednowoczesnej Japonii, „obrazami przepływającego świata” (ukiyo-e), pornograficznymi drzeworytami (shunga) i teatrem kabuki. Związki między ukiyo-e i kinem nowej fali autor przedstawił na przykładzie jednego z najbardziej znaczących filmów dekady Buraikan (1970, reż. Masahiro Shinoda, scen. Shuji Terayama). Jego autorzy, opierając się na powinowactwach estetycznych i narracyjnych, odzyskali kulturową ciągłość, która wydawała się bezpowrotnie przerwana w wyniku drugiej wojny światowej i nacjonalistycznej polityki Japonii.


Słowa kluczowe:

ukiyo-e, teatr kabuki, kino japońskie

Desser David, Eros Plus Massacre: An Introduction to the Japanese New Wave Cinema, Indiana University Press, Bloomington 1988, s. 174.
  Google Scholar

Janicki Stanisław, Film japoński: fakty, dzieła, twórcy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982, s. 112.
  Google Scholar

Richie Donald, Notes for a Study on Shohei Imamura, Australian Film Institute, Syndey 1983.
  Google Scholar

Screech Timon, Erotyczne obrazy japońskie, Universitas, Kraków 2006, s. 106-108, 173.
  Google Scholar

Sorgenfrei Carol Fisher, Unspeakable Acts: The Avant-Garde Theatre of Shuji Terayama and Postwar Japan, University of Hawai Press, Honolulu 2005, s. 52-53.
  Google Scholar

Turim Maureen, The Films of Oshima Nagisa: Images of a Japanese Iconoclast, University of California Press, London 1998, s. 21-22.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520918283   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Zając, B. (2009) „Elegia dla ruchów kontestacyjnych w obrazach Przepływającego Świata («ukiyo-e»)”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 197–208. doi: 10.36744/kf.3181.

Autorzy

Bartosz Zając 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Student V r. filmoznawstwa UŁ.



Statystyki

Abstract views: 27
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Bartosz Zając

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.