Barański – Dwurnik. „Warzywniak, 360°” – zapis socjologiczny
Abstrakt
Film animowany Warzywniak, 360o to pełna ironii, momentami gorzka historia życia na blokowisku, w którego centrum znajduje się sklepik wielobranżowy. Wspólne dzieło reżysera Andrzeja Barańskiego i malarza Edwarda Dwurnika powstało na podstawie opowiadania Krzysztofa Jaworskiego, opublikowanego w 2001 roku w "Twórczości". Tytułowy warzywniak jest środkiem świata dla osiedlowego elementu, który ściąga tutaj, by napić się piwa i wypalić papierosa. Warzywniak to mały powód do dumy, który integruje lokalną społeczność. Ścieżki Zegarka, Gebelsa, Wnusia, wagarujących małolat z Zasadniczej Dziewiarskiej, Dziadka Emeryturki krzyżują się właśnie tutaj. Barański i Dwurnik tworzą zapis socjologiczny polskiej rzeczywistości ostatnich dziesięcioleci. Pokazują odpady polityczno-gospodarczej transformacji - tych, przed którymi nie ma żadnej przyszłości: „konsumentów wybrakowanych”.
Słowa kluczowe:
Andrzej Barański, Edward Dwurnik, animacjaBibliografia
Barańczak Stanisław, 159 wierszy, Wydawnictwo Znak, Kraków 1990, s. 94, 128.
Google Scholar
Bauman Zygmunt, Pięć przewidywań i mnóstwo zastrzeżeń, w: Futuryzm miast przemysłowych. 100 lat Wolfsburga i Nowej Huty, red. M. Kaltwasser, E. Majewska, K. Szreder, Korporacja Ha!art, Kraków 2007, s. 74-84.
Google Scholar
Bauman Zygmunt, Życie na przemiał, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
Google Scholar
Białoszewski Miron, Rozkurz, PIW, Warszawa 1998, s. 71.
Google Scholar
Bikont Anna, Sławomir Zagórski, Burzliwe dzieje gruszek na wierzbie, „Gazeta Wyborcza”, 01-02.08.1998, s. 12-15.
Google Scholar
Gorczyca Łukasz, Michał Kaczyński, Kto ci rękę rozmacha? Edward Dwurnik i polskie sporty ekstremalne, w: Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Narodowa Galeria Sztuki „Zachęta”, Warszawa 2001, s. 13-19.
Google Scholar
Jagielski Sebastian, Być w świecie, którego już nie ma. Kino Andrzeja Barańskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 59, s. 174-193.
Google Scholar
Jaworski Krzysztof, Warzywniak, 360o, „Twórczość” 2001, nr 12, s. 6-21.
Google Scholar
Karbowiak Małgorzata, Dziesięć pierwszych lat. O twórczości Andrzeja Barańskiego, „Film” 1984, nr 20, s. 14-15.
Google Scholar
Łazarkiewicz Cezary, Sadzimy ryż, budujemy socjalizm, „Gazeta Wyborcza”, 29.06.2000 –dodatek „Magazyn” 2000, nr 26, s. 6-10.
Google Scholar
Łuczak Maciej, Miś, czyli rzecz o Stanisławie Barei, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001, s. 9-16.
Google Scholar
Piotrowska Anita, Wielobranżowa budka z piwem, „Tygodnik Powszechny” 2007, nr 17, s. 20.
Google Scholar
Rybicka Elżbieta, Blokowidła Mirona Białoszewskiego, czyli terapia wierszem, „Autoportret” 2005, nr 4 (13), s. 42-45.
Google Scholar
Rychlewski Marcin, W domach z betonu. O „Tryptyku”... Stanisława Barańczaka, „Polonistyka” 2006, nr 3, s. 23-26.
Google Scholar
Szeffel Agnieszka, Osiedle, czyli współczesność. O blokowiskach w kinie, „Autoportret” 2005, nr 4 (13), s. 34-37
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Cembrzyńskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Ukończyła historię sztuki na UJ. Absolwentka Podyplomowych Studiów z zakresu Gender - Kulturowej Tożsamości Płci w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 27PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Patrycja Cembrzyńska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.