Barański – Dwurnik. „Warzywniak, 360°” – zapis socjologiczny

Patrycja Cembrzyńska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Film animowany Warzywniak, 360o to pełna ironii, momentami gorzka historia życia na blokowisku, w którego centrum znajduje się sklepik wielobranżowy. Wspólne dzieło reżysera Andrzeja Barańskiego i malarza Edwarda Dwurnika powstało na podstawie opowiadania Krzysztofa Jaworskiego, opublikowanego w 2001 roku w "Twórczości". Tytułowy warzywniak jest środkiem świata dla osiedlowego elementu, który ściąga tutaj, by napić się piwa i wypalić papierosa. Warzywniak to mały powód do dumy, który integruje lokalną społeczność. Ścieżki Zegarka, Gebelsa, Wnusia, wagarujących małolat z Zasadniczej Dziewiarskiej, Dziadka Emeryturki krzyżują się właśnie tutaj. Barański i Dwurnik tworzą zapis socjologiczny polskiej rzeczywistości ostatnich dziesięcioleci. Pokazują odpady polityczno-gospodarczej transformacji - tych, przed którymi nie ma żadnej przyszłości: „konsumentów wybrakowanych”.


Słowa kluczowe:

Andrzej Barański, Edward Dwurnik, animacja

Barańczak Stanisław, 159 wierszy, Wydawnictwo Znak, Kraków 1990, s. 94, 128.
  Google Scholar

Bauman Zygmunt, Pięć przewidywań i mnóstwo zastrzeżeń, w: Futuryzm miast przemysłowych. 100 lat Wolfsburga i Nowej Huty, red. M. Kaltwasser, E. Majewska, K. Szreder, Korporacja Ha!art, Kraków 2007, s. 74-84.
  Google Scholar

Bauman Zygmunt, Życie na przemiał, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
  Google Scholar

Białoszewski Miron, Rozkurz, PIW, Warszawa 1998, s. 71.
  Google Scholar

Bikont Anna, Sławomir Zagórski, Burzliwe dzieje gruszek na wierzbie, „Gazeta Wyborcza”, 01-02.08.1998, s. 12-15.
  Google Scholar

Gorczyca Łukasz, Michał Kaczyński, Kto ci rękę rozmacha? Edward Dwurnik i polskie sporty ekstremalne, w: Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Narodowa Galeria Sztuki „Zachęta”, Warszawa 2001, s. 13-19.
  Google Scholar

Jagielski Sebastian, Być w świecie, którego już nie ma. Kino Andrzeja Barańskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 59, s. 174-193.
  Google Scholar

Jaworski Krzysztof, Warzywniak, 360o, „Twórczość” 2001, nr 12, s. 6-21.
  Google Scholar

Karbowiak Małgorzata, Dziesięć pierwszych lat. O twórczości Andrzeja Barańskiego, „Film” 1984, nr 20, s. 14-15.
  Google Scholar

Łazarkiewicz Cezary, Sadzimy ryż, budujemy socjalizm, „Gazeta Wyborcza”, 29.06.2000 –dodatek „Magazyn” 2000, nr 26, s. 6-10.
  Google Scholar

Łuczak Maciej, Miś, czyli rzecz o Stanisławie Barei, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001, s. 9-16.
  Google Scholar

Piotrowska Anita, Wielobranżowa budka z piwem, „Tygodnik Powszechny” 2007, nr 17, s. 20.
  Google Scholar

Rybicka Elżbieta, Blokowidła Mirona Białoszewskiego, czyli terapia wierszem, „Autoportret” 2005, nr 4 (13), s. 42-45.
  Google Scholar

Rychlewski Marcin, W domach z betonu. O „Tryptyku”... Stanisława Barańczaka, „Polonistyka” 2006, nr 3, s. 23-26.
  Google Scholar

Szeffel Agnieszka, Osiedle, czyli współczesność. O blokowiskach w kinie, „Autoportret” 2005, nr 4 (13), s. 34-37
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Cembrzyńska, P. (2009) „Barański – Dwurnik. «Warzywniak, 360°» – zapis socjologiczny”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 155–168. doi: 10.36744/kf.3178.

Autorzy

Patrycja Cembrzyńska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Ukończyła historię sztuki na UJ. Absolwentka Podyplomowych Stu­diów z zakresu Gender - Kulturowej Tożsamości Płci w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.



Statystyki

Abstract views: 27
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Patrycja Cembrzyńska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.