Między prawdą zdjęcia a prawdą obrazu. O filmach Andrieja Zwiagincewa

Katarzyna Frankowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu (Polska)

Abstrakt

Andriej Zwiagincew do swoich dwóch filmów fabularnych (Powrót /2003/, Wygnanie /2007/) włączył malarski cytat i fotografię. Konkretne płótna przywołane w diegezie i przykłady malarskiej ikonografii (za sprawą filmowych mise en scène) komponują się w niewielkie cykle biblijne i prowokują do biblijnych interpretacji, do prób utożsamienia bohaterów z postaciami biblijnymi. Bohaterowie jednak działają wbrew domniemanym prototypom, nie są świadomi obecności malarskich cytatów ani ich sensów, a cytaty są podporządkowane filmowej fabule. Znacząca obecność fotografii kieruje uwagę widza, co zrozumiałe, właśnie w jej stronę - rozbudowuje i umacnia realność filmowej fikcji. Dopiero na koniec w obu filmach widz zostaje zmuszony do weryfikacji także i tego tropu. W ostatnich scenach oglądamy zbiór nieznacznie zmienionych (w treści i nastroju) zdjęć - dowód omylności naszej intuicji i ocen. Zwiagincew, pytany o niejednoznaczność bohaterów i ich zachowań, mówi o zagadce albo paradoksie, których żaden autor nie może w pełni odkryć czy wyjaśnić. Nie na tym polega jego rola. Artysta, według reżysera, ma kierować uwagę widza na pewne zagadnienia.


Słowa kluczowe:

Andriej Zwiagincew, Biblia, malarstwo

Borges Jorge Louis, Historie prawdziwe i wymyślone, tłum. A. Sobol-Jurczykowski, Muza, Warszawa 1993.
  Google Scholar

Bosak Pius Czesław, Słownik – konkordancja osób Nowego Testamentu, „W Drodze”, Poznań 1991, s. 89, 290.
  Google Scholar

Lightbown Ronald, Mantegna, Phaidon – Christie’s, Oxford 1986, s. 136-137.
  Google Scholar

Manca Joseph, Andrea Mantegna and the Italian Renaissance, Parkstone Press, New York 2006, s. 111.
  Google Scholar

Michałowska Marianna, Odnowienie pamięci – fotografia wobec nowych mediów, „Sztuka i filozofia” 2000, nr 18, s. 92.
  Google Scholar

Religia. Encyklopedia PWN, red. T. Gadacz, B. Milerski, 2002, PWN, Warszawa, t. 5, s. 99.
  Google Scholar

Trwoga Adam, Droga na Wschód. Inne spojrzenie na „Powrót” Andrieja Zwiagincewa, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 57-58.
  Google Scholar

Vasari Giorgio, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, t. 4, tłum. K. Estreicher, PWN, Warszawa 1985, s. 131.
  Google Scholar

Vasari Giorgio, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, t. 7, tłum. K. Estreicher, PWN, Warszawa 1985, s. 112.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Frankowska, K. (2009) „Między prawdą zdjęcia a prawdą obrazu. O filmach Andrieja Zwiagincewa”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 147–154. doi: 10.36744/kf.3177.

Autorzy

Katarzyna Frankowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu Polska

Historyk sztuki, ab­solwentka ATK, dziennikarka TVP.



Statystyki

Abstract views: 38
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Katarzyna Frankowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.