Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka

Paulina Kwas

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka podejmuje kwestię niejednoznaczności i kontrowersji, jakie towarzyszyły recepcji twórczości filmowej Waleriana Borowczyka. Większość filmów Borowczyka, wśród nich również te określane jako „erotyczne”, wymyka się bowiem regułom klasycznego kina, a nawet kina artystycznego, sytuując się - jak twierdzi Kwas – gdzieś na granicy awangardy filmowej, sztuk plastycznych i prowokacyjnego eksperymentu formalno-treściowego. Autorka stawia w tekście hipotezę, wedle której Borowczyk jako reżyser był twórcą prezentującym temperament surrealistyczny. Podążając tym tropem, w dalszej części szkicu Kwas analizuje biograficzne uwikłanie Borowczyka w ruch surrealistyczny oraz wskazuje na pokrewieństwa między światopoglądem nadrealistycznym a postawą twórczą Waleriana Borowczyka. Tekst kończy analityczne omówienie filmu Borowczyka Opowieści niemoralne (1974) z perspektywy elementów światopoglądu i estetyki surrealistycznej.


Słowa kluczowe:

Walerian Borowczyk, surrealizm, recepcja filmu

Borowczyk Walerian, Co myślę patrząc na rozebraną Polkę, Oficyna Wydawnicza „Rytm”, Warszawa 2007, s. 7, 31, 35, 98.
  Google Scholar

Borowczyk Walerian, Jacques Rivette, Michel Delahaye, Sylvie Pierre, Kino nie jest sztuką zespołową, tłum. W. Chyła, W. Michera, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 19-20, s. 206, 213.
  Google Scholar

Breton André, Drugi manifest surrealizmu, tłum. A. Ważyk, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, red. A. Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973, s. 125.
  Google Scholar

Breton André, Manifest surrealizmu, tłum. A. Ważyk, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, red. A. Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1973, s. 58, 77.
  Google Scholar

Gondowicz Jan, Oblicza lubieżności, „Film” 1993, nr 6, s. 12.
  Google Scholar

Jackiewicz Aleksander, Zapiski krytyczne. Borowczyk, „Film” 1964, nr 27, s. 11.
  Google Scholar

Jackiewicz Aleksander, Zapiski krytyczne. Debiut fabularny Borowczyka, „Film” 1969, nr 19, s. 10.
  Google Scholar

Janicka Krystyna, Surrealizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985, s. 215-224.
  Google Scholar

Janicka Krystyna, Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985, s. 53.
  Google Scholar

Steinhaus Hugo, Słownik racjonalny, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1980, s. 61.
  Google Scholar

Taborska Agnieszka, Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 50, 124, 179-180, 187.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-06-30

Cited By / Share

Kwas, P. (2009) „Dyskretny urok surrealizmu w twórczości filmowej Waleriana Borowczyka”, Kwartalnik Filmowy, (66), s. 72–79. doi: 10.36744/kf.3128.

Autorzy

Paulina Kwas 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filmoznawstwa na UJ. Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizu­alnych UJ.



Statystyki

Abstract views: 25
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Paulina Kwas

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.